لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به بیش از ۵۸۰۰ نفر رسید؛ ۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز


بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، اکنون تعداد کل قربانیان کرونا در ایران به ۵۸۰۶ نفر رسیده است.

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت روز دوشنبه ۸ اردیبهشت با اعلام این آمار گفت در ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان به ۵۸۰۶ نفر رسید.

به گفته او، در طول همین مدت ۹۹۱ بیمار جدید در کشور شناسایی شده و مجموع بیماران مبتلا به ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر رسید.

این نخستین بار در ۳۶ روز گذشته است که وزارت بهداشت ایران اعلام می‌کند آمار تعداد بیماران جدید در طول یک روز، کمتر از ۱۰۰۰ نفر بوده است.

آقای جهان‌پور همچنین خبر داد که ۷۰ هزار و ۹۳۳ نفر از بیماران «بهبود یافته و ترخیص شده‌اند» و ۳۰۱۱ بیمار «در وضعیت شدید» این بیماری قرار دارند.

پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران اعلام کرده بودند که آمار ابتلا به کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

محمدرضا محبوب‌فر، عضو کمیته ملی پیشگیری و مقابله با کرونا نیز روز یک‌شنبه گفت که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان بیشتر از آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی بر اساس تخمین‌ها اعلام کرده بود که آمار واقعی تعداد افراد جان‌باخته حدود دو برابر و آمار مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

محسن هاشمی، رئيس شورای شهر تهران نیز روز ۳۱ فروردین گفت بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس و «نظرات متخصصان»، آمار ابتلا به کرونا در ایران «بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی است».

به گزارش روزنامه شرق، او امروز دوشنبه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در مورد این‌که آیا آمار تفکیکی کرونا در استان‌ها، به‌ویژه استان تهران، به شورای شهر اعلام شده است یا نه، پاسخی مبهم داد اما افزود که این آمار را علنی اعلام نکرده‌اند ولی اضافه کرد که «قدرت ما در بهشت زهرا زیاد است و آمار را از بهشت زهرا می‌گیریم.»

پس از این ابراز نظر، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعضای شورای شهر تهران هشدار داده بود که در سخنان خود تنها به آمار وزارت بهداشت درباره کرونا استناد کنند تا به گفته او از «سوءاستفاده رسانه‌های معاند» جلوگیری شود.

۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز هستند

علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت روز دوشنبه ۸ اردیبهشت در یک نشست خبری گفته است که در ایران ۶۰ شهرستان از نظر میزان بروز بیماری کرونا در وضعیت قرمز هستند.

به گفته آقای رئيسی، ۲۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱۶ شهرستان نیز در وضعیت سفید قرار دارند.

او توضیح بیشتری نداده و تنها کفته است که «رنگ سفید، زرد و قرمز یک نوع تقسیم‌بندی از میزان شیوع و بروز بیماری» است.

آقای رئيسی به نام شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز دارند اشاره نکرده ولی گفته «در اکثر استان‌ها حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان منطقه قرمز است» و در استان‌های لرستان، خوزستان، تهران، اصفهان و فارس، میزان ابتلا به کرونا بالا است.

به گفته معاون وزیر بهداشت جمعیت مناطقی که جزو شهرستان‌های سفید هستند، ۱۵ میلیون نفر است و «اکثر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس است».

در همین روز علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری هفتگی خود
توضیحاتی در مورد این تقسیم‌بندی داد و گفت: «ما مناطق کشور را به سه رنگ سفید، زرد و قرمز تقسیم کردیم که اصلأ این دسته‌بندی به معنای ریشه‌کن شدن کرونا در مناطق سفید نیست بلکه آن مناطق وضعیت بهتری نسبت به سایر نقاط دارد و باید همان روند را برای کنترل ادامه دهند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی افزود: «اینکه گفته می‌شود دولت به دنبال عادی‌سازی شرایط است اصلأ چنین نیست و ما وضعیت عادی در زمینه کرونا نداریم.»

وی در پاسخ به این پرسش که معیار دسته‌بندی شهرها به سه رنگ چیست، تأکید کرد: «رنگ‌ها به معنی عادی شدن شرایط نیست بلکه برای تصمیم‌گیری در زمینه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ما کمک می‌کند که چگونه بازگشایی‌ها انجام شود.»

سخنگوی دولت ایران افزود: «مثلاً شهری ممکن است روزی یک بستری داشته باشد اما این معنایش چنین نیست که دیگر خطر در آن شهر رفع شده و آمار جان‌باختگان در آن شهر بیشتر نمی‌شود بلکه اگر روند کنترل‌ها ادامه نیابد ممکن است این نسبت نیز تغییر پیدا کند پس باید روند کنترلی ادامه یابد.»

در اظهار نظری دیگر، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران نیز امروز دوشنبه از روند صعودی شیوع کرونا در برخی از استان‌های ایران خبر داده است.

او تاکید کرد که بازگشایی مراکز اقتصادی در قالب طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند به معنای عادی‌سازی نیست و اگر بازگشایی‌ها آسیب‌ساز باشد، در تصمیم‌ها تجدید نظر خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت ایران با اشاره به بازگشایی اماکن مذهبی در شهرستان‌هایی که وضعیت سفید دارند، گفت ستاد مقابله با کرونا به هیچ وجه اجازه برگزاری مراسم عمومی مذهبی چند صد نفره را نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG