لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

آمار رسمی مبتلایان کرونا در ایران از ۹۸ هزار گذشت؛ روند صعودی شیوع در ۱۵ استان


سخنگوی وزارت بهداشت ایران خبر داد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲۷۷ نفر رسید.

کیانوش جهان‌پور گفت که ۱۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و مجموع بیماران به ۹۸۶۴۷ نفر رسیده است.

آمار‌های رسمی کرونا در ایران در حالی اعلام می‌شود که پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران اعلام کرده‌اند که شمار واقعی متبلایان به ویروس کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی بر اساس تخمین‌ها اعلام کرده است که آمار واقعی تعداد افراد جان‌باخته حدود دو برابر و آمار مبتلایان بین ۸ تا ده برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

وزارت بهداشت: روند صعودی شیوع کرونا در ۱۵ استان مشاهده می‌شود

کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت اعلام کرده است که روند صعودی ابتلا به ویروس کرونا «در ۱۵ استان کشور مشاهده می‌شود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزارت بهداشت در این گزارش وضعیت شیوع کرونا در ایران را تا روز یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت بررسی و ارائه کرده است.

بر اساس جزئیات ارائه در این گزارش در ۱۵ استان قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه، روند صعودی شیوع کرونا مشاهده می‌شود.

همچنین به گفته این گزارش، در روزهای اخیر ۹ استان مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان، از نظر شیوع کرونا «روند نزولی» داشته‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که چهار استان قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و بوشهر «اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند»، استان کردستان «به مرحله ثبات رسیده» و در استان‌های اردبیل و سمنان «ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد».

وزارت بهداشت در مجموع وضعیت کل کشور را از نظر شیوع کرونا نزولی ارزیابی کرده است.

۶۱ شهر وضعیت قرمز دارند

در همین حال ستاد ملی مقابله با کرونا روز یک‌شنبه اسامی ۶۱ شهرستان را که در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند، اعلام کرد.

براساس این گزارش شهرستان‌های شمیرانات و ری در استان تهران، آشتیان در استان مرکزی و اهر در آذربایجان شرقی با متوسط بستری روزانه شش نفر به ازای هر صدهزار نفر جمعیت، بالاترین میزان بستری در کشور را دارند.

ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است، شهرستانی در وضعیت قرمز یا خطر بالا قرار دارد که در دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن به ازای هر صدهزار نفر جمعیت بالای ۳ نفر باشد.

شهرهای قم، قزوین، اردبیل، آبادان، کاشان و شاهرود نیز به عنوان شهرهای با وضعیت قرمز شیوع کرونا شناسایی شده‌اند.

بازگشایی مدارس در مناطق سفید

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم خبر داده است که در شهرهایی که وضعیت سفید است، «مدارس بازگشایی خواهد شد».

پیش از این حسن روحانی گفته بود که در ۱۳۲ شهرستان که از نظر شیوع کرونا «کم خطر» هستند، وضعیت سفید است.

آقای ربیعی تاریخ دقیق بازگشایی مدارس را اعلام نکرده است ولی پیش از این در جلسه ستاد ملی کرونا اعلام شده بود که مدارس احتمالا از ۲۷ اردیبهشت در استان‌های کم خطر باز خواهند شد.

نماز جمعه این هفته در ۱۵۷ شهر ایران برگزار می‌شود

علی نوری، معاون سازماندهی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور اعلام کرده است که پس از بیش از دو ماه وقفه، هفته جاری نماز جمعه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۱۵۷ شهر کشور برگزار می‌شود. مساجد ۱۳۲ شهرستان که در وضعیت سفید قرار دارند نیز از امروز باز شده‌اند.

مراکز ورزشی بزرگ فعلا تعطیل هستند

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مجموعه‌های ورزشی بزرگ جزو «اصناف پرریسک» طبقه‌بندی شده و برای جلوگیری از شیوع کرونا فعلا تعطیل هستند.

به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت، «مجموعه‌های ورزشی که جمعیت کم در آنها تردد دارد و انفرادی هستند با حفظ پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند».

XS
SM
MD
LG