لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

«۵۰۵ مرگ دیگر»؛ ستاد ملی مقابله با کرونا: روند ابتلا در ایران نزولی شده است


سخنگوی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید روند ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور نزولی شده است.

به گفته علیرضا رئیسی ۲۱ استان کشور پیک پنجم کرونا را طی کرده‌اند و در بقیه استان‌ها روند افزایش ابتلا به کرونا متوقف شده‌است. او تأکید کرد که رعایت پروتکل‌ها می‌تواند سرعت کاهش را بیشتر کند.

این مقام مسئول پیش‌بینی کرد تا دو هفته آینده شمار بیمارانی که بستری می‌شوند به سه هزار نفر کاهش یابد.

این در حالی است که روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۲۶ هزار بیمار مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و در همین مدت نیز ۵۳۸ تن جان سپرده‌اند.

کرونا جان ۵۰۵ نفر دیگر در ایران را گرفت

روابط عمومی وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریور نیز از مرگ ۵۰۵ نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

با احتساب این آمار که مورد تأیید نهادهای رسمی داخلی و خارجی نیست، تا کنون بیش از ۱۱۲ هزار نفر جان خود را با این بیماری از دست داده‌اند.

بنابر این گزارش همچنین در شبانه روز گذشته بیش از ۲۶ هزار بیمار جدید نیز شناسایی شده‌اند که شمار مبتلایان را به بیش از ۵ میلیون نفر رسانده است.

از آغاز همه‌گیری کرونا در ایران، آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت ایران همواره مورد تردید نهادهای مستقل داخلی و خارجی بوده است.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران امروز مدعی شد که روز چهارشنبه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده است و این روند قابلیت افزایش تا دو میلیون دوز در روز را داراست.

در همین حال، وزیر دفاع ایران روز پنج‌شنبه در دیدار از کارخانه تولید واکسن فخرا گفت که واکسن فخرا فاز ۳ کارآزمایی بالینی خود را آغاز کرده و مجوز مصرف اضطراری و عمومی را کسب نموده است.

به گفته وی این واکسن طی روزهای آینده در سبد واکسیناسیون عمومی قرار می‌گیرد.

به گفته محمدرضا آشتیانی در حال حاضر امکان تولید یک میلیون دز واکسن فخرا به صورت ماهانه در مجموعه وزارت دفاع وجود دارد.

این در حالی است که تنها چهار روز پیش مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا، ازجمله دربارهٔ واکسن نورا و فخرا گفت فاز اول مطالعات بالینی واکسن نورا به پایان رسیده اما هنوز نتایجی از آن منتشر نشده و از واکسن فخرا هم هنوز نتایجی منتشر نشده است.

در پی شیوع بیماری قارچ سیاه در میان بیماران کرونا در ایران و نگرانی از کمبود داروی آن در کشور، اتحادیه واردکنندگان دارو روز یکشنبه ۱۴ شهریور از واردات ۵۰ هزار داروی مخصوص خبر داد اما افزود: «در این مورد نیز بیماران مانند بسیاری از داروهای دیگر سردرگم‌اند و کمبود در سطح عرضه بیش از موجودی دارو است.»

بیماری قارچ سیاه یک عفونت قارچی شناخته‌شدۀ قدیمی است که شایع‌ترین محل درگیری آن ریه‌ها و دستگاه تنفسی فوقانی است. به گفته کارشناسان، افراد مبتلا به کرونا به واسطه مصرف یک‌سری از داروها، مستعد ابتلا به این عفونت قارچی هستند.

XS
SM
MD
LG