لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

برف گیلان: وضعیت هنوز بحرانی است، رفع بحران «شاید تا امشب»


عکسی که از ساختمان اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود
عکسی که از ساختمان اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود

با گذشت سه روز از بارش برف سنگین در استان گیلان که تاکنون به مرگ دست‌کم هشت نفر و مصدوم شدن دست‌کم ۱۴۵ نفر انجامیده، برق و آب برخی مناطق شهری و روستایی این استان همچنان قطع و بسیاری از جاده‌های روستایی نیز هنوز مسدود است.

مسئولان محلی و کشوری از وصل برق و آب تا پایان روز پنج‌شنبه خبر می‌دهند و در عین حال بازرس کل استان گیلان با انتقاد از عملکرد مدیران استانی گفته است: «اگر ستاد بحران هم در این استان تشکیل نمی‌شد، تفاوتی در وضعیت کنونی ایجاد نمی‌شد.»

از چند روز پیش از شروع بارش برف سنگین در پهنه استان گیلان، که از شامگاه یک‌شنبه ۲۰ بهمن، آغاز شد، نسبت به بروز وضعیت بحرانی هشدار داده شده بود، اما برخی خبرگزاری‌های رسمی ایران از غافلگیری مدیران شهری و دولتی و سازمان‌های مسئول خبر دادند.

رضا اسلامی، مدیرکل بحران گیلان، امروز اعلام کرد که از ۵۲ شهر این استان، ۵۰ شهر از بارش برف بین ۵۰ سانتی‌متر تا بیش از یک متر متأثر شدند و به‌گفته او، تا امروز حدود ۸۰ درصد از معابر شهرها و راه‌های مواصلاتی اصلی برف‌روبی شده است.

با این حال بسیاری از جاده‌ها و معابر روستایی هنوز مسدود است و به گفته همین مقام مسئول، دو سوم روستاها هنوز فاقد برق هستند و تا امروز صبح فقط ۳۵ درصد راه‌های روستایی بازگشایی شده است.

بر اساس این گزارش، در پی بارش برف، برق بیش از ۲۵۰ هزار مشترک قطع شده بود و تا امروز برق دست‌کم ۷۳ هزار مشترک همچنان قطع است.

قطعی برق در استان گیلان به‌ معنای قطع آب به‌ دلیل از کار افتادن پمپ‌ها و نیز اختلال در ارتباط تلفن و اینترنتی در بسیاری مناطق است.

ضمن آن‌که در شهر رشت نیز تصفیه‌خانه بزرگ این شهر از مدار خارج شده بود و علی‌رغم شروع فعالیت از روز گذشته کماکان بخش‌هایی از شهرستان رشت نیز با قطع آب مواجه است.

در همین حال، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، امروز با اشاره به افزایش بارش به میزان حدود ۴ میلی‌متر در کل ایران اعلام کرد که این رقم در حوزه آبریز گیلان ۲۷ برابر متوسط کشوری بوده است.

به‌ گفته وزیر نیرو، گستردگی این بارش به نسبت برف تاریخی سال ۸۳ استان گیلان هم بیشتر بوده است.

آقای اردکانیان همچنین با اشاره به ۲۹ هزار کیلومتر شبکه توزیع برق و ۱۹ پست فوق توزیع در گیلان از خارج بودن سه پست برق از مدار خبر داد و وعده داد که تا پایان روز پنج‌شنبه برق شمار بیشتری از مشترکان گیلانی وصل شود.

در خبری دیگر، حامد سجادی، معاون عملیات هلال احمر، دلیل غافلگیری نیرو‌های امدادی در جاده‌ها را «تأخیر در مسدودسازی راه توسط نیرو‌های راهنمایی و رانندگی» عنوان کرد و در عین حال از بی‌توجهی مردم به هشدارهای قبلی در این باره نیز انتقاد کرد.

برف در برخی دیگر از استان‌های ایران از جمله اردبیل نیز باعث بسته شدن جاده‌ها شده است.

علی رحمتی، مدیرکل راهداری استان اردبیل، روز گذشته از بازگشایی راه ۸۰۰ روستا خبر داد اما گفت راه ۲۵۵ روستا همچنان مسدود است.

بر اساس گزارشی دیگر، راه ۴۰۰ روستای استان آذربایجان شرقی نیز همچنان بسته است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، ایلنا، روزنامه ایران، رادیوفردا/ ر. ش./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG