لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۴

اظهارات ضدونقیض درباره تعطیلی پروژه مشترک واکسن ایرانی-کوبایی


همزمان با روند کند واکسیناسیون در ایران و اوج‌گیری دوباره شمار مبتلایان کرونا و نگرانی‌ها از شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته دلتا، روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه گزارش‌های ضدونقیضی درباره تعطیلی پروژه مشترک واکسن ایرانی-کوبایی منتشر شد.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا، که همزمان به عنوان محقق در تیم تولید واکسن «کووایران برکت» حضور دارد، به وب‌سایت جماران گفته است: «واکسن کوبایی قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرد ما چنین پروژه‌ای نداریم. برای این‌که خود کوبا به این واکسن دستور تزریق اضطراری داد و گفت خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند و بنابراین اولویت را به آن‌ها داد».

این اظهارات با واکنش رئیس انستیتو پاستور ایران روبرو شد و او ضمن «ابراز شگفتی» از سخنان خانم محرز، «ادعای» وی را تکذیب و تاکید کرد که اولین بسته این تولید مشترک موسوم به واکسن «پاستوکووک» در روزهای آینده آماده تحویل می‌شود.

علیرضا بیگلری روز چهارشنبه سخنان مینو محرز را «خیلی عجیب» خواند و افزود: «خانم دکتر محرز مسئول گفته‌های خودشان هستند. ما نمی‌دانیم چرا و با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند».

به گفته رئیس انستیتو پاستور ایران، این «ادعاها» در حالی مطرح می‌شوند که پروژه این تولید مشترک از یک سال پیش آغاز شده است و برگزاری «جلسات هفتگی منظم» در زمینه تولید واکسن کرونای ایرانی-کوبایی میان طرفین ادامه دارد.

در ادامه واکنش‌ها به خبرهای ضدونقیض درباره سرنوشت تولید واکسن ایرانی-کوبایی، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در همین روز اعلام کرد: «سطح همکاری‌های مشترک ایران و کوبا در حوزه تولید واکسن به ویژه واکسن پاستوکووک که اخیرا در دو کشور به مرحله تولید رسیده است، فراتر از آن است که با برخی اظهارات ناآگاهانه مخدوش شود».

کیانوش جهانپور اسفند ۹۹ اعلام کرده بود محموله صد هزار دوزی از واکسن کرونای «سوبرانا» تولید شده در کوبا وارد کشور می‌شود. او گفته بود که مطالعه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کوبایی روی ۵۰ هزار نفر در ایران در روزهای ابتدایی سال جاری انجام خواهد شد و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز می‌شود.

بر همین اساس، کوبا اعلام کرد که قرارداد انتقال دانش ساخت واکسن کرونا با ایران را امضا کرده است و آخرین مرحله بالینی آزمایش واکسن تولیدی این کشور را روی مردم ایران انجام خواهد داد.

آخرین آمار وزارت بهداشت ایران از روند واکسیناسیون در برابر کرونا نشان می‌دهد که تاکنون کمتر از چهار و نیم میلیون نفر از مردم کشور دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

کندی روند واکسیناسیون در کشور با هشدارها درباره موج پنجم کرونا همراه شده است، ویروسی که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت جان ۸۵ هزار و ۹۵ نفر را گرفته است ولی آمارهای غیررسمی دو تا سه برابر این رقم است.

واکسیناسیون کامل جمعیت ایران نیازمند تزریق دست‌کم ۱۵۰ میلیون دوز واکسن است.

مسئولان دولتی به تازگی بار دیگر وعده‌ داده‌اند که تا آخر تیرماه روند واکسیناسیون کرونا به «سرعت نسبی» برسد. با این حال گزارش‌ها حاکی است که برنامه‌ریزی و تلاش مردم برای سفر به ارمنستان و دریافت واکسن رایگان تشدید شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایسنا، وب‌سایت جماران و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG