لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

وزارت ارشاد مجوز کتاب کودک حاوی «آموزش خودکشی» را باطل کرد


ساختمان وزارت ارشاد
ساختمان وزارت ارشاد

در پی انتشار تصویری در توئیتر از یک کتاب کودک که در آن یک شیوه خودکشی با جزئیات شرح داده شده بود، وزارت ارشاد روز پنج‌شنبه، ۱۱ مهر، اعلام کرد مجوز نشر این کتاب را باطل کرده است.

این کتاب قصه کودکان در سال ۱۳۸۹ با مجوز اداره ارشاد استان قم چاپ شده بود.

انتشاراتی‌های استان قم برای دریافت مجوز نشر می‌توانند مستقلاً از طریق اداره ارشاد این استان اقدام کنند و نیازی به مراجعه به وزارتخانه در تهران ندارند.

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در اطلاعیه خود در واکنش به این اتفاق همچنین اضافه کرد که «مقرر شد نسبت به جمع‌آوری آن از کتابفروشی‌ها و مراکز پخش کتاب اقدام شود. به ناشر کتاب نیز تذکر جدی داده شده است».

در همین حال انتشارات «پدیده دانش»، ناشر این کتاب، اعلام کرده است که «این داستان در چاپ‌های آینده حذف خواهد شد».

این ناشر همچنین در واکنش به موج انتقادها با بیان این‌که این داستان «یک داستان ایرانی است که از کتب ایرانی جمع‌آوری شده» از معترضان خواسته است «قبل از قضاوت، داستان را کامل بخوانند».

این کتاب با عنوان «قصه‌های شب پدربزرگ» در انتشارات «پدیده دانش» در قم منتشر شده است.

به‌ گفته کارشناسان، شرح صحنه اقدام به خودکشی در هر داستان یا نمایش آن در هر فیلمی می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای کودکان داشته باشد.

نظارت بر محتوای کتاب‌های مخصوص کودکان و نوجوانان، به‌ دلیل اهمیت جنبه‌های آموزشی در زمینه‌های خشونت، نژادپرستی، آموزش مسائل جنسی و موضوعاتی از این دست، در بسیاری کشورها با دقت کامل اعمال می‌شود.

نظارت بر محتوای کتاب‌های کودک و نوجوان در ایران بیشتر در حوزه احکام دینی و مذهبی و موضوعات اخلاقی انجام می‌شود.

منابع: وب‌سایت وزارت ارشاد، توئیتر و اینستاگرام/ ر. ش./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG