لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

رکوردی دیگر در بازار ارز ایران؛ دلار آمریکا به ۵۱۰۰ تومان رسید


دولت ایران در هفته‌های اخیر اقدامات ویژه‌ای را به کار بسته بود تا اجازه ندهد نرخ دلار افزایش پیدا کند.
دولت ایران در هفته‌های اخیر اقدامات ویژه‌ای را به کار بسته بود تا اجازه ندهد نرخ دلار افزایش پیدا کند.

نرخ دلار آمریکا در تعطیلات نوروز ایران بار دیگر رکورد زد و در بازار آزاد به ۵۱۰۰ تومان رسید، امری که از دلایل آن به تعطیلی صرافی‌ها اشاره شده است تا بدین ترتیب ابتکار عمل به دست دلالان بیفتد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه هفتم فروردین از بازار ارز در تهران گزارش داد در غیبت صرافی‌ها، این دلالان هستند که در خیابان و میدان فردوسی «با تلفن‌های همراه و به صورت حضوری به کاسبی می‌پردازند».

این گزارش می‌گوید که «تنها چند صرافی بانکی آن هم با شرایط خاص و مدارک کامل خروج از کشور به شهروندان ارز می‌فروشند که قیمت آنها نیز تفاوت چندانی با نرخ دلالان نمی‌کند».

به نوشته ایسنا، نرخ دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی چهار هزار و ۹۰۰ تومان بوده، اما صف‌های مردم در این صرافی‌ها بسیار طولانی است ضمن آن که دلالان هم در صفوف مردم هستند و همین باعث شده که مردم از انتظار در صف پشیمان شوند.

بهای دلار آمریکا در ایران که در یک ماه گذشته تقریبا ثابت مانده بود روز دوشنبه سرانجام با جهشی دویست تومانی از پنج هزار تومان فراتر رفت و به ۵۰۵۰ تومان رسید، امری که در تعارض با گفته‌ها و وعده‌های مقامات دولت حسن روحانی برای مقابله با روند صعودی قیمت ارز در کشور است.

بهمن ماه گذشته ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران توصیه کرده بود که مردم دلار نخرند چرا که «ارزان خواهد شد». وی گفته بود: «سرمایه‌گذاری در ارز توجیه نداشته و کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند، ضرر خواهند کرد».

به دنبال این امر دولت ایران اقدامات ویژه‌ای را به کار بست تا اجازه ندهد نرخ دلار بیش از این افزایش پیدا کند. از جمله این اقدامات برخورد با دلالان ارز و بازداشت کسانی بوده است که به گفته نیروی انتظامی به صورت غیرقانونی به تبادل ارز مشغول بودند.

محدودشدن فروش ارز آن هم صرفا به مسافران خارج از کشور و با ارائه مدارک سفر نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی در اسفندماه بود. اما این همه کافی نبود تا ارزش ریال ایران کمتر شود.

خبرگزاری مهر در گزارش روز سه‌شنبه خود نوشته که دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۵۱۰۵ تومان نیز معامله شده است. اما جالب آن که قیمت یورو در صرافی‌های بانکی با بازار آزاد تفاوت چندانی نمی‌کند. خبرگزاری ایسنا نوشته که در صرافی‌های بانکی یورو شش هزار و ۹۰ تومانی فروخته می‌شود که تنها ۲۰ تومان ارزان‌تر از قیمت آن در بازار آزاد است.

احمد علوی اقتصاددان در گفت‌گویی با رادیو فردا افزایش نرخ ارز در بازار ایران را قابل پیش‌بینی دانسته است. به گفته وی، از آنجا که برخلاف وعده‌های بانک مرکزی هیچ گونه دگرگونی در ساختار اقتصاد ایران به وجود نیامده، همان عوامل پیشین و بنیادی مانند تورم، هجوم مردم به بازار ارز و ذخیره‌سازی ارز و فرار سرمایه از کشور باعث افزایش مداوم قیمت ارز شده است.

این اقتصاددان همچنین با رد سیاست‌های پلیسی از قبیل استقرار نیروی انتظامی در بازار ارز و دستگیری دلالان تاکید کرد که با این روش‌های عوام‌گرایانه نمی‌توان شرایط را کنترل کرد بلکه باید اقدامات بلندمدتی صورت بگیرد که بانک مرکزی در این مورد ناموفق بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و رادیو فردا / س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG