لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

رئیس پدافند غیرعامل از افزایش «حملات سایبری با هوش مصنوعی» خبر داد


غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران از «موفقیت‌آمیز» بودن حمله‌های سایبری اخیر به بخش‌های صنعتی و زیرساختی ایران خبر داد و گفت که «در هفت هشت ماه گذشته، حدود ۳۵ درصد از این حملات سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی بوده است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامرضا جلالی که روز یک‌شنبه ۲۱ آبان در استانداری خوزستان سخن می‌گفت، اضافه کرد که «درگیر کنترل تهدید ترکیبی هستیم زیرا این تهدیدها از یک سال گذشته و از شروع حمله به سامانه سوخت، ترکیبی از انواع مختلف تهدیدات و قابلیت‌های فناوری بوده است.»

سامانه هوشمند سوخت در ایران روز چهارم آبان ۱۴۰۰ به دلیل حمله سایبری از دسترس خارج شد. مسئولان وزارت نفت جمهوری اسلامی در ابتدا وعده دادند که مشکل را یک روزه حل می‌کنند، ولی این مشکل هشت روز ادامه داشت.

چهار روز پس از این حمله، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت براساس «تحلیل‌های اطلاعاتی»، حمله سایبری به سامانه‌های سوخت در ایران کار «آمریکا، اسرائیل و یک کشور خارجی دیگر» بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز بعد از رفع این مشکل گفت که «دشمن» با این اخلال به دنبال «تکرار اتفاقات آبان ۹۸» بود.

غلامرضا جلالی روز یکشنبه در مورد عامل تهدیدات سایبری به اسرائیل اشاره کرد و اذعان کرد که «وجود آسیب‌پذیری جدی در فضای سایبری زنجیره‌های تولیدی ما، و عمدتاً در صنعت از جمله نرم‌افزاری و آموزشی، باعث شده که این حملات به اندازه‌ای موفقیت‌آمیز باشند.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خبر داد «زیرساخت‌هایی که توسط دشمن هدف واقع شده‌اند» مربوط به بخش خدمات هستند و در این رابطه، در مورد وضعیت شبکه آبرسانی و شبکه برق ایران و همچنین صنایع پتروشیمی و نفتی خوزستان و استان‌های جنوبی ابراز نگرانی کرد.

غلامرضا جلالی در این رابطه از افزایش «تهدید و نفوذ از درون» خبر داد و گفت که «با به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی و توسعه تعاملات و اینکه این شبکه‌ها مقداری خارج از کنترل هستند، امکان برقراری ارتباط از این جهت افزایش یافته و تهدید از درون نیز افزایش یافته است و متأسفانه در حملات سایبری یکی دو سال گذشته شاهد بروز این دسته از تهدیدات بوده‌ایم.»

در نخستین روز از سال تحصیلی جدید در ایران، سایت وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی از دسترس خارج شد و گروه هکری «قیام تا سرنگونی»‌، نزدیک به سازمان مجاهدین خلق، اعلام کرد با هک کردن «۵۰۰ سرور، کامپیوتر،‌ سایت و سامانه» این وزارتخانه به «بیش از ۲۰ هزار سند» دست‌ یافته است.

این گروه هکری پیشتر از آن نیز ادعا کرده بود که به سامانه بسیاری از نهادهای حکومت ایران از جمله وزارت امور خارجه، شهرداری تهران و صدا و سیما نفوذ کرده و در این زمینه اسنادی را منتشر کرد.

در شهریور ماه امسال نیز اعلام شد اپلیکیشن «تپسی» هک شده و اطلاعات افشاشده آن در فضای مجازی برای فروش گذاشته شده است.

این اتفاق باعث فاش شدن نفوذ دیگری توسط همین گروه هکری شد که ۲۰ روز پيش‌تر رخ داده بود و طی آن با هک اطلاعات ۱۸ شركت فعال بيمه، اطلاعات آنها به فروش گذاشته شده بود.

در پی این گزارش‌ها، روز ۱۳ شهریور مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی

از سمت خود «عزل شد.»

XS
SM
MD
LG