لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

در حمله سایبری همه ۴۳۰۰ پمپ بنزین در ایران «دچار اختلال شدند»


«دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور» گفته است حمله سایبری گسترده روز سه‌شنبه چهارم آبان که همه چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران را دچار اختلال کرد، مهار شده است.

ابوالحسن فیروزآبادی٬ دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در مصاحبه با شبکه دوم اظهار داشت: « اختلال در سیستم های چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت رسانی کشور ناشی از یک حمله گسترده سایبری بود که هم اکنون مهار شد و امیدواریم تا فردا تمام جایگاه‌های سوخت به وضعیت عادی برگردد. »

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه از قطع توزیع بنزین درجایگاه‌های سوخت سراسر کشور به دلیل «اختلال» در سامانه هوشمند سوخت خبر داده بودند و هم زمان تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در سطح شهر تهران منتشر شده که بر روی آنها این پرسش به چشم می‌خورد که «خامنه‌ای بنزین ما کو؟»

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در این مصاحبه تصریح کرد: «این حملات آنچنان گسترده بوده که همه ۴۳۰۰ پمپ بنزین و جایگاه سوخت در کشور دچار اختلال شدند.»

ابوالحسن فیروزآبادی می‌گوید٬ احتمالا طی هفت تا ۱۰ روز آینده نظر نهایی در مورد این حمله سایبری اعلام خواهد شد.

او اضافه کرد: « احتمال دارد این حمله نیز همانند حمله سایبری به سیستم های راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق خارج از کشور انجام شده باشد.»

این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی گروهی هکری به نام «گنجشک درنده» مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. رادیو فردا به طور مستقل نمی‌تواند این ادعا را تایید کند.

«اختلال در نظام توزیع سوخت ظهر اتفاق افتاد»

در همین زمینه، مدیر سامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفته است، «تاکنون سه یا چهار بار شاهد این حملات سایبری در سیستم‌های توزیع سوخت بوده‌ایم اما چون در ساعات دو یا سه بامداد انجام شده تا صبح توانسته‌ایم اختلال را برطرف کنیم اما این دفعه اختلال در نظام توزیع سوخت ظهر اتفاق افتاد و این مشکلاتی را به وجود آورد.»

مسعود رضایی اضافه کرده است: تاکنون در «بسیاری از استان‌ها ۶۰ درصد جایگاه‌ها و حتی در برخی استانها تا ۹۰ درصد جایگاه های سوخت رسانی احیا شده است.»

این مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین گفته است که موجودی بنزین در کارت سوخت‌ها که در دست مردم است پاک نشده است و مشکلی برای کارت سوخت‌ها ایجاد نشده است.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند، حمله سایبری روز سه‌شنبه یادآورد اعتراضات به افزایش بهای بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ است که به گفته خبرگزاری رویترز «خونبارترین اعتراضات پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود.»

اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران که در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین آغاز شد به سرعت به اعتراضی ضدحکومتی تبدیل شد و با خشونت و برخورد بی‌سابقه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی علیه معترضان مواجه شد.

مسئولان حکومت ایران تاکنون آمار دقیقی از تعداد افراد کشته‌ و زخمی شده و همچنین تعداد افراد بازداشتی ارائه نداده و برخی از مسئولان به صورت تلویحی به عدد ۲۳۰ کشته اشاره کرده‌اند.

رویترز پیش از این به نقل از سه مقام وزارت کشور ایران گزارش داده بود که در طول دو هفته تظاهرات سال ۱۳۹۸ در سراسر کشور حدود هزار و ۵۰۰ نفر کشته شدند. این آمار شامل ۱۷ نوجوان، حدود ۴۰۰ زن و همچنین نیروهای امنیتی و پلیس ایران می‌شد.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG