لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

رابرت مالی: ایران امید جمعی برای بازگشت به اجرای کامل برجام را از بین برد


رابرت مالی می‌گوید برای اولین بار نیست که رهبران جمهوری اسلامی به توافقی که همگان پذیرفته بودند، پشت کردند
رابرت مالی می‌گوید برای اولین بار نیست که رهبران جمهوری اسلامی به توافقی که همگان پذیرفته بودند، پشت کردند

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید جمهوری اسلامی ایران در آخرین مرحله مذاکرات، امید جمعی تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام را از بین برد.

رابرت مالی که رهبری تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا با اعضای برجام را بر عهده دارد روز سه‌شنبه ۲۹ آذر با انتشار توئیتی به سخنان روز گذشته رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، اشاره کرد و گفت برای اولین بار نیست که رهبران جمهوری اسلامی به توافقی که همگان پذیرفته بودند، پشت کردند.

آقای وود روز دوشنبه در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل گفته بود در ماه سپتامبر، توافقی که همه طرف‌های دیگر با آن موافقت کرده بودند «در دسترس بود و حتی ایران آماده بود که بله بگوید، تا این‌که در آخرین لحظه، ایران خواسته‌های جدیدی خارج از برجام را مطرح کرد و می‌دانست که نمی‌توان آن‌ها را برآورده کرد».

او گفت که رفتار ایران از ماه سپتامبر، به ویژه شکست این کشور در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گسترس برنامه هسته‌ایش بدبینی آمریکا را «در مورد تمایل و توانایی ایران برای دستیابی به توافق» برانگیخته و «مشخص می‌کند که چرا از آن زمان تاکنون هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته است».

سفیر آمریکا در پایان جلسه شورای امنیت تاکید کرد: «بنابراین اجازه دهید به سادگی بگویم، توپ در زمین آمریکا نیست، برعکس، توپ در زمین ایران است».

همچنین ویدئویی که روز سه‌شنبه ۲۹ آذر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید توافق اتمی با ایران «مُرده»، اما دولت وی فعلا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد این خبر را اعلام کند.

این ویدئو که از سوی دامون مقصودی، مهندس نرم‌افزار مقیم آمریکا، برای نخستین‌ بار در توئیتر منتشر شد، مربوط به حواشی رویداد انتخاباتی چهارم نوامبر در کالیفرنیا است.

در این ویدئو، زنی ایرانی- آمریکایی از آقای بایدن می‌خواهد اعلام کند که توافق هسته‌ای غرب با ایران، موسوم به برجام، «مُرده» است.

ایران در آخرین مراحل مذاکرات وین شروط جدیدی مانند بسته شدن پرونده ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت اعلام نشده خود را روی میز مذاکره گذاشت که با انتقاد شدید اعضای اروپایی برجام، آژانس و آمریکا مواجه شد و آن‌ها این شروط را «غیرعملی» خواندند.

در این میان، ارسال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و سرکوب گسترده اعتراضات مردمی، مذاکرات هسته‌ای ایران را تحت الشعاع قرار داده و غرب می‌گوید که فعلا تمرکزش بر سرکوب اعتراضات و کمک‌های نظامی ایران به روسیه است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی مذاکرات هسته‌ای وین، روز سه‌شنبه با انتشار توئیتی از دیدار «ضروری» با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در اجلاس اردن خبر داد.

او که برای شرکت در اجلاس «بغداد ۲» به اردن سفر کرده است، از دیدارش با امیرعبداللهیان «در بحبوحه وخامت روابط ایران و اتحادیه اروپا» خبر داد و بر لزوم توقف فوری حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه و سرکوب اعتراضات در ایران تاکید کرد.

آقای بورل در ادامه توئیت خود گفت دو طرف برای حفظ ارتباط به منظور احیای برجام بر پایه مذاکرات وین به توافق رسیدند.

اروپا طی سه ماه گذشته چندین بسته تحریمی علیه ایران به خاطر سرکوب خونین اعتراضات داخلی و ارسال پهپاد به روسیه تصویب کرده است.

ایران نیز چندین شهروند اروپایی را بازداشت کرده و مدعی شده است که کشورهای غربی پشت اعتراضات در ایران هستند. آمریکا و اروپا این ادعا را رد کرده و خواهان آزادی شهروندان اروپایی شده‌اند.

با استفاده از صفحات توئیتر مالی و بورل و گزارش‌های رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG