لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

«پیشنهاد» آمریکا و اسرائیل به روسیه برای «معامله» بر سر اسد و ایران تکذیب شد


دیمیتری پسکوف
دیمیتری پسکوف

یک مقام آمریکایی روز دوشنبه، ۱۳ خردادماه، محتوای گزارشی را پیرامون به رسمیت شناختن بشار اسد به عنوان رئیس ‌جمهور مشروع سوریه با این شرط که روسیه جلو نفوذ ایران در این کشور را بگیرد رد کرد.

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، این گزارش را تکذیب کرد.

روزنامه الشرق‌الاوسط روز یک‌شنبه، ۱۲ خرداد، در گزارشی با استناد به دیپلمات‌های غربی گفته بود آمریکا آماده به رسمیت شناختن مشروعیت بشار اسد است، اما یک مقام آمریکایی یک روز بعد در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی «نشنال» این موضوع را «کاملا» رد کرده و گفت که سیاست آمریکا در قبال بشار اسد تغییری نکرده است.

روزنامه عرب‌زبان الشرق‌الاوسط، چاپ لندن، مدعی شده بود آمریکا در نظر دارد تحریم‌ها علیه دولت بشار اسد را متوقف کند، با این شرط که روسیه کمک کند حضور ایران در سوریه پایان یابد.

این گزارش گفته بود مذاکرات پنهانی میان اسرائیل، آمریکا و روسیه قرار است در همین ماه جاری میلادی برگزار شود.

در مقابل یک مقام آمریکایی دیگر به روزنامه انگلیسی‌زبان اماراتی، نشنال، گفته است آمریکا بعد از هشت سال اصرار بر برکناری بشار اسد، برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن مشروعیت رهبری وی ندارد.

در هیچ یک از گزارش‌های یاد شده نام دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی ذکر نشده است.

مقام آمریکایی گفته است مذاکرات پیرامون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد، جریان دارد.

این قطعنامه خواستار تن دادن رهبران و جریان‌های سیاسی سوریه به اعلامیه ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ ژنو است که خواستار مذاکرات جامع، تالیف و تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه است.

با این حال مقام آمریکایی گفته است که شکست داعش، خروج ایران و نیروهای تحت حمایت آن از سوریه بخشی از استراتژی واشینگتن است.

وی گفته است این مسائل در نشست ماه جاری آمریکا، اسرائیل و روسیه در اورشلیم مذاکره خواهد شد.

قرار است مذاکره یاد شده با حضور جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل و نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، شورای امنیت روسیه موضوع دیدار مقامات اسرائیل، آمریکا و روسیه را تایید کرده و گفته است این دیدار اواخر ژوئن، ماه جاری، برگزار خواهد شد.

در این میان سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های این کشور در واکنش به گزارش الشرق‌الاوسط گفت: «نباید به اخبار جعلی گوش داد.»

در آستانه این دیدار، صحنه سوریه شاهد افزایش تنش‌ها است.

دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا روز دوشنبه با انتشار توئیتی به شدت به بمباران اخیر استان ادلب تاخته و نوشت که گزارش‌هایی به گوش می‌رسد که «نیروهای بشار اسد، روسیه و تا حدودی ایران در حال کشتار مردم بی‌گناه ادلب هستند. جهان این قصابی را نظاره می‌کند. هدف شما چیست؟ می‌خواهید چه چیزی به دست آورید؟ متوقفش کنید!»

همچنین نیروهای اسرائیلی طی دو روز گذشته سه بار اهدافی در سوریه را بمباران کرده‌اند.

منابع: الشرق‌الاوسط، نشنال، تاس، اینترفکس و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG