لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

حکم اعدام یک کودک-مجرم در زندان ارومیه اجرا شد


با وجود هشدارهای قبلی سازمان عفو بین‌الملل درباره حکم اعدام بهاءالدین قاسم‌زاده، زندانی محکوم به اعدام که در هنگام ارتکاب جرمش تنها ۱۵ سال سن داشته، گزارش‌های تازه می‌گوید که حکم زندان این کودک‌-مجرم اجرا شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، علاوه بر بهاءالدین قاسم زاده، «برادر بیمار وی داوود قاسم زاده و انور عبدالهی شهروند اهل مهاباد» نیز صبح امروز یک‌شنبه، ۱۳ تیرماه در زندان ارومیه اعدام شده‌اند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل که روز شنبه ۱۲ تیرماه منتشر شد، آمده است: «اعمال مجازات اعدام علیه کسانی که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند نقض فاحش حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران تحت کنوانسیون حقوق کودک و نیز میثاق‌ بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.»

بهاءالدین قاسم‌زاده در آذر ۱۳۸۸ پس از وقوع یک قتل دستگیر شد و هنگام بازداشت ۱۵ سال سن داشت.

او و برادرش اهل سلماس هستند و به اتهام قتل دو نفر در یک درگیری طایفه‌ای بازداشت شدند.

خبرگزاری هرانا نوشته است که داوود قاسم‌زاده در زندان به «دلیل ضرب و شتم شدید» دچار آسیب دیدگی در ستون فقرات و نخاع شده بود و بیمار بود.

به گفته فعالان حقوق بشر، حکم محکومیت و اعدام این دو نفر در پی محاکمه‌ای «غیرمنصفانه» در خرداد ۱۳۹۱ توسط یک دادگاه کیفری در ارومیه صادر شد. دیوان عالی کشور این حکم را در مهر ۱۳۹۲ تایید کرد.

این حکم در حالی صادر شد که بهاءالدین قاسم‌زاده در دوران تحقیقات و بازپرسی از دسترسی به وکیل محروم بوده است و گفته بود که زیر شکنجه ماموران در بازداشتگاه پلیس آگاهی ارومیه وادار به «اعتراف اجباری» شده است.

جهوری اسلامی ایران از معدود حکومت‌های دنیاست که همچنان از مجازات اعدام علیه افرادی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۲۰، ایران تنها کشوری بود که در آن سه نفر که در زمان وقوع جرم کودک بودند، اعدام شدند. آمارها نشان می‌دهد حکومت ایران در همان سال دست‌کم ۲۴۶ نفر را اعدام کرد.

با استفاده از کانال تلگرام عفو بین‌الملل/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG