لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

تکذیب خبر احضار سفیر ایران در آلمان در ارتباط با موضوع «جاسوسی»


در فروردین ماه دادگاهی در برلین حیدر سید مصطفی را به جرم جاسوسی برای ایران به حبس محکوم کرد
در فروردین ماه دادگاهی در برلین حیدر سید مصطفی را به جرم جاسوسی برای ایران به حبس محکوم کرد

یک روز پس از انتشار گزارش رسانه‌های آلمان مبنی بر احضار سفیر ایران به وزارت خارجه این کشور به دلیل جاسوسی یک «مأمور» سپاه قدس از گروه‌های حامی اسرائیل، خبرگزاری ایسنا به نقل از «یک منبع آگاه» در سفارت ایران در برلین این موضوع را تکذیب کرد.

این «منبع آگاه» روز سه‌شنبه، ۱۹ دی، ضمن تکذیب گزارش رسانه‌های آلمانی اعلام کرد که «هیچ «تذکر یا احضاری برای سفیر ایران نیامده است».

برخی از رسانه‌های آلمان از جمله شبکه یکِ تلویزیون این کشور روز دوشنبه خبر داده بودند که وزارت خارجه آلمان سفیر ایران در برلین را برای پاسخگویی دربارهٔ موضوع جاسوسی یک «مأمور» نیروی قدس سپاه پاسداران در آلمان از گروه‌های حامی اسرائیل فراخوانده است.

براساس این گزارش، احضار سفیر ایران در آلمان با محکوم شدن حیدر سید مصطفی، یک تبعه پاکستانی، به جاسوسی برای ایران مرتبط بوده و وزارت خارجه آلمان منتظر بوده تا محاکمه این فرد پایان یابد و پس از آن سفیر ایران را احضار کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های آلمان این وزارتخانه همچنین در نامه‌ای به راینهولد رب خبر احضار سفیر ایران را به او اطلاع داده‌است.

در فروردین ماه دادگاهی در برلین حیدر سید مصطفی را به جرم جاسوسی برای ایران از طریق شناسایی اهداف بالقوه مرتبط با یهودیان و اسرائیل برای حمله در آلمان و فرانسه به چهار سال و سه ماه حبس محکوم کرده بود.

این مرد ۳۱ ساله پاکستانی به جمع‌آوری اطلاعات از راینهولد رب، رئیس سابق انجمن آلمان-اسرائیل، و همچنین یک استاد اقتصاد اسرائیلی-فرانسوی متهم شده بود.

راینهولد رب، رئیس سابق انجمن آلمان-اسرائیل، پیشتر به روزنامه آلمانی بیلد گفته بود که وی از این خبر متعجب نشده و تأکید کرده بود که «مرعوب» نخواهد شد.

حیدر سید مصطفی در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ در شهر برمن آلمان دستگیر شد و دادستان‌های فدرال آلمان اعلام کردند که او از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ اقدام به جاسوسی می‌کرده‌است.

XS
SM
MD
LG