لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

کاردار ایران دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله به پوریا زراعتی را رد کرد


پوریا زراعتی، مجری شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در لندن
پوریا زراعتی، مجری شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در لندن

کاردار جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا دخالت دولت ایران در حمله با چاقو به پوریا زراعتی، مجری شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در لندن را «رد کرده است».

مهدی حسینی متین که در نبود سفیر ایران در لندن بلندپایه‌ترین دیپلمات جمهوری اسلامی در بریتانیا محسوب می‌شود، در پستی در شبکه ایکس نوشت ایران «هیچ ارتباطی» با اتفاق رخ داده برای پوریا زراعتی ندارد.

این دیپلمات حکومت ایران گزارش‌های رسانه‌های بریتانیا در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در پشت پرده حمله با سلاح سرد به این روزنامه‌نگار بریتانیایی-ایرانی را «ادعاهای بدون مدرک» و «عجیب و سؤال‌برانگیز» توصیف کرد.

کاردار جمهوری اسلامی ایران در عین حال پوریا زراعتی را «به اصطلاح روزنامه‌نگار» نامید.

آقای زراعتی، که آخرین برنامه او در شبکه ایران اینترنشنال با عنوان «حرف آخر» با محتوای افشاگرانه علیه رویکرد و عملیات جمهوری اسلامی در داخل، منطقه و جهان تهیه و پخش می‌شود، روز جمعه گذشته هنگام خروج از خانه خود در لندن هدف ضربات چاقوی چند مرد قرار گرفت.

پلیس لندن حدود ساعت ۳ بعدازظهر آن روز تماسی در مورد مضروب شدن یک مرد با چاقو در منطقه ویمبلدون دریافت کرده بود.

آقای زراعتی، ۳۶ ساله، شنبه شب با انتشار عکسی از خود در شبکه ایکس، سلامتی خود را به هوادارانش نشان داد.

او از ناحیه پا هدف ضربه‌های چاقو قرار گرفته و مسئولان بیمارستان حالش را «پایدار» توصیف کرده‌اند و روز یک‌شنبه ۱۲ فروردین نیز خبر مرخص شدن او از بیمارستان منتشر شد.

پوریا زراعتی پیش از پیوستن به شبکه ایران اینترنشنال، یازده سال با کار در شبکه «من و تو» به یکی از چهره‌های رسانه‌ای برای مخاطبان تبدیل شده و سرپرست بخش خبر «من و تو» بود.

پلیس لندن نظر به تهدیدهای پیشین جمهوری اسلامی ایران علیه گروه روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان در بریتانیا، به‌ویژه در مورد روزنامه‌نگاران شاغل در شبکه ایران اینترنشنال، اعلام کرده که تحقیقات در خصوص حمله به آقای زراعتی را به بخش امور ضد تروریسم محول کرده است.

سخنگوی پلیس متروپولیتن لندن به گاردین گفت تحقیقاتی که از روز جمعه در خصوص حمله به پوریا زراعتی انجام شده، هنوز «در مراحل بسیار مقدماتی است» و واحد ضد تروریسم پلیس لندن در تلاش است تا انگیزه آن را مشخص کند.

حمله به یک روزنامه‌نگار در لندن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بریتانیا و جهان داشته و در بسیاری از گزارش‌ها گمانه‌زنی‌ها متوجه جمهوری اسلامی ایران شده است.

مدیر دفتر گزارشگران بدون مرز در بریتانیا سوء قصد به پوریا زراعتی را «عمیقاً تکان‌دهنده» توصیف کرد و انجمن مطبوعات خارجی در بریتانیا نیز با نوشتن «تو تنها نیستی» از آقای زراعتی حمایت کرد.

به نوشته گاردین، انکار ایران در خصوص «عدم ارتباط» با حمله به پوریا زراعتی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد امنیت مخالفان ایرانی در بریتانیا بیان شده است.

آدام بیلی، سخنگوی ایران اینترنشنال در گفت‌وگو با نشریه بریتانیایی آبزرور در خصوص جزئیات حمله به آقای زراعتی اظهار داشت دو مرد او را با خروج از خانه‌اش مضروب کرده و سپس سوار خودرو شده و گریختند.

آقای بیلی افزود نظر به تهدیدهای پیشین علیه کارکنان ایران اینترنشنال، حمله به آقای زراعتی نیز حاکی از یک اقدام با برنامه‌ریزی قبلی است.

سخنگوی این شبکه گفت: «سپاه پاسداران عملیات خود را از طریق اشخاص ثالث و باندهای جنایتکاری انجام می‌دهد و برای سفارش این حملات سندی به جای نمی‌ماند.»

این سخنگوی ایران اینترنشنال تأکید کرد که تهدیدهای موثقی علیه کارکنان شبکه وجود دارد و از آن‌ها خواسته شده در دایره ضد تروریسم پلیس لندن حضور یافته و گام‌های احتیاطی را بردارند.

آدام بیلی وضعیت را «بسیار هشداردهنده» نامید.

سیما ثابت، مجری پیشین شبکه که واحد ضد تروریسم پلیس لندن پیشتر وجود تهدید علیه او و فرداد فرحزاد، یکی دیگر از مجریان این شبکه را تأیید کرده بود، به آبزرور گفت در پی حمله به پوریا زراعتی، پلیس لندن از او خواسته محل زندگی خود را فعلاً تغییر دهد.

خانم ثابت یادآوری کرد که طبق گزارش پلیس ضد تروریسم بریتانیا، حمله برای کشتن او نیز با ضربه‌های چاقو برنامه‌ریزی شده بود زیرا به گفته او، فرماندهان سپاه که حمله را سفارش دادند، طرح اولیه خود را از طریق بمب‌گذاری در خودرویش «در آخرین لحظه» تغییر داده و حذف فیزیکی به ضرب چاقو را انتخاب کردند.

در پی کشف تلاش برای هدف قرار دادن فرداد فرحزاد و سیما ثابت، بریتانیا و آمریکا با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در پی «صدور سرکوب، آزار و اذیت و تعقیب روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر» در خارج از ایران نیز هست، تحریم‌هایی را علیه تهران برقرار کردند.

یگان ۸۴۰ سپاه پاسداران، وابسته به نیروی قدس سپاه در مظان اتهام هماهنگی برای تهدید و هدف قرار دادن علیه کارکنان ایران اینترنشنال بود.

سودابه، یک دانشجوی ایرانی ساکن در بریتانیا، به آبزور گفت روبه‌رو بودن با آزار و اذیت، ارعاب، تهدید، حملات فیزیکی و ترور شخصیت، چه در دنیای مجازی و چه در زندگی حقیقی، برای او و سایر فعالان علیه جمهوری اسلامی ایران «یک واقعیت» است.

خانم سودابه که در تجمع‌های اعتراضی در منچستر در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» شرکت کرده بود، افزود در خصوص آزارها و تهدیدهایی که شده، به پلیس بریتانیا شکایت کرده اما «هیچ‌گاه اقدام مؤثری» در خصوص رسیدگی به شکایات او انجام نشده است.

XS
SM
MD
LG