لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

واکنش سازمان انرژی اتمی به گزارش مرتبط با تأسیسات زیرزمینی ایران در زاگرس


محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

در واکنش به انتشار داده‌های ماهواره‌ای شرکت آمریکایی «پلنت لبز پی‌بی‌سی»، و گزارش آسوشیتدپرس از وضعیت پیشرفت «تأسیسات اتمی زیرزمینی» ایران در کوه‌های زاگرس، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گزارش‌ها در این زمینه را «عملیات روانی» خواند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه سوم خرداد همچنین این خبر را «اراجیف»، «جوسازی» و «عملیات روانی» خواند و مطرح‌شدن اصل خبر را به اسرائیل ربط داد.

محمد اسلامی گفت که به باور او، «آن‌ها هر زمان که شرایط در منطقه و محیط خودشان تنگ و سخت می‌شود، این عملیات‌های روانی را بیشتر و بیشتر تشدید می‌کنند.»

آسوشیتدپرس روز اول خرداد با استناد به ویدئوها و تصاویر ماهواره‌ای «پلنت لبز پی‌بی‌سی» که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، گزارش داد حجم گودبرداری در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای نطنز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این حفاری‌ها در چنان عمقی واقع شده که «بعید است پیشرفته‌ترین بمب‌های آمریکایی نیز بتوانند به آن آسیب بزنند».

پس از انتشار این گزارش، زاخی هانِگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز سه‌شنبه دوم خرداد گفت که «راه‌حل‌هایی برای غلبه بر این چالش وجود دارد» و پایگاه جدید هسته‌ای در دست احداث ایران «از حمله در امان نخواهد ماند.»

آقای هانگبی که در یک همایش امنیتی در نزدیکی شهر تل‌آویو سخن می‌گفت، افزود که «امیدواریم در مورد تسلیحات هسته‌ای ایران به جایی نرسیم که به حمله به‌ عنوان راه حل متوسل شویم»، اما در عین حال افزود که «هیچ مکانی غیرقابل دسترس نیست».

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه در ادامه واکنش خود به این اظهارات مقام اسرائیلی گفت: «جمهوری اسلامی ایران مطابق موازین آژانس و پادمان کار می‌کند و هر زمان که بخواهد هر فعالیتی را انجام دهد، تنظیماتش را با آژانس برقرار می‌کند و مطابق آن عمل خواهد کرد.»

او اضافه کرد که به باور او، اسرائیلی‌ها «الان شروع کردند به مطالب جدید دامن بزنند که این همان موارد مردود گذشته است و هیچ جایگاهی ندارد.»

سخنان محمد اسلامی در مورد عمل کردن همیشگی جمهوری اسلامی از موازین آژانس و پادمان در حالی بیان می‌شود که آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی، پیش از این ایران را به پنهانکاری در برنامه هسته‌ای متهم کرده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده که ایران از شفاف‌سازی سایت‌های مشکوکی که آثار اورانیوم در آن کشف شده طفره می‌رود.

برای اولین بار شورای ملی مقاومت ایران در سال ۱۳۸۱ فعالیت غنی‌سازی اورانیوم در نطنز و تاسیسات آب سنگین اراک را افشا کرد.

گزارش اخیر آسوشیتدپرس تأیید می‌کند که حفاری‌های مضاعف تونل‌های زیرزمینی در نزدیکی نطنز از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شده است.

پیشتر در خرداد ماه سال گذشته، نیویورک تایمز از ساخت تونل‌های جدیدِ وسیع و زیرزمینی در سایت هسته‌ای نطنز خبر داده بود، اما نوشته بود که مقامات آمریکا و اسرائیل در مورد اهداف ایران از این اقدام اختلاف نظر دارند.

اقدام به ساخت این تأسیسات البته سه سال قبل و در دی ماه سال ۹۹ رسانه‌ای شده بود، زمانی که مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل که در زمینه برنامه اتمی ایران تحقیق می‌کند، در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از پیشرفت سریع در ساخت این تأسیسات خبر داده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دربارهٔ ابعاد فعالیت هسته‌ای ایران در نظنز واکنش نشان نداده است.

با استفاده از ایلنا، آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG