لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

ایران دوباره عملیات مشترک نظامی با ترکیه را تکذیب کرد


 نیروهای ارتش ترکیه (عکس ا زآرشیو)
نیروهای ارتش ترکیه (عکس ا زآرشیو)

به دنبال انتشار بیانیه وزارت کشور ترکیه در خصوص عملیات مشترک ایران و ترکیه علیه نیروهای گروه کارگران کردستان«پ‌کاکا»، ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه ۲۹ اسفند عملیات مشترک با ترکیه را تکذیب کرد.

این دومین باری است که ایران عملیات مشترک با ترکیه را تکذیب می‌کند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران گفته است، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هیچ‌گونه عملیات مشترکی با ارتش ترکیه در نوار مرزی نداشته‌اند.

در حالی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران خبر عملیات مشترک نیروهای ترکیه را رد کرده است که آنکارا ساعاتی پیشتر اعلام کرد دو کشور تصمیم گرفته‌اند به عملیات مشترک ادامه یابد.

به گزارش رویترز وزارت کشور ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فرماندهان دو کشور در تماس تلفنی توافق کردند به عملیات مشترک علیه پ‌کا‌کا «برای مدتی» ادامه یابد.

بر پایه این بیانیه قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران با ژنرال عارف چتین، فرمانده ژاندارمری ترکیه در این باره تلفنی گفت‌وگو کردند.

این بیانیه می‌افزاید، معاونان وزرای کشور ایران و ترکیه نیز درباره عملیات مشترک علیه پ‌کا‌کا گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که روز دوشنبه نیز یک مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح اظهارات وزیر کشور ترکیه را در خصوص عملیات مشترک دو کشور تکذیب کرد.

وزیر کشور ترکیه گفته بود که هدف ترکیه این است که با همکاری جمهوری اسلامی ایران پ‌کاکا را «ریشه‌کن» کند.

در واکنش به این اظهارات«یک مقام آگاه» در ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود: «ارتش ترکیه صبح امروز عملیاتی را در مرزهای شرقی خود بر علیه گروه پ.ک.ک. آغاز» کرده و «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این عملیات دخالتی ندارند».

ایران و ترکیه در ششم مارس اعلام کردند که قرار است برای رویارویی با حزب کارگران کردستان ترکیه همکاری نزدیکی داشته باشند.

تیرماه جاری وزیر خارجه ترکیه گفته بود که این کشور باید با ایران در مبارزه علیه حزب «غیرقانونی» کارگران کردستان (پ‌کاکا) همکاری مستمر داشته باشد.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای حریت، مولود چاووش اوغلو اول تیر در مصاحبه‌ای تلویزیونی عنوان کرده بود: «پ‌کاکا و ایران الان در مرحله کاهش درگیری هستند. تهران می‌داند که این گروه اکنون در خاک ایران به‌طور مخفیانه حضور دارد. اما این گروه هر لحظه ممکن است که دوباره ایران را هدف قرار بدهد.»

ارتش ترکیه از زمستان گذشته عملیاتی را در عراق علیه پ‌کاکا آغاز کرده‌است. ترکیه در این منطقه ۱۱ پایگاه دایر کرده و نیروهای این کشور گاه تا ۳۰ کیلومتر در منطقه کرکوک که در شمال شرق کوهستان قندیل قرار دارد، پیشروی کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، نیروهای پ‌کاکا در کوهپایه قندیل، امتداد مرز عراق با ایران، مخفی‌گاه‌های بسیاری دارند. ایران تاکنون حمایتی از عملیات ترکیه نکرده بود و حاضر نشده بود در عملیات مشترک احتمالی با ترکیه علیه پ‌کاکا در عراق شرکت کند.

با استفاده از تسنیم، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG