لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

مدیرمسئول روزنامه «شرق» با حکم یک قاضی در مشهد بازداشت شد


مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» با حکم قاضی دادگاهی در مشهد روز شنبه هشتم اردیبهشت بازداشت شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده که برای آقای رحمانیان قرار وثیقه تعیین شده بود، اما از آنجا که این وثیقه تامین نشده، قاضی دادگاه حکم به بازداشت وی داده است.

این گزارش دلیل احضار و بازپرسی از مدیرمسئول روزنامه شرق را انتشار مطلبی در صفحه اجتماعی این روزنامه دانسته و نوشته که این جلسه دوم بازپرسی از مهدی رحمانیان بوده است.

خبرگزاری فارس اما در گزارش خود از بازداشت آقای رحمانیان، جزییات دیگری از ماجرا به دست می‌دهد و عنوان می‌کند که روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «از ستایش تا ندا» «جملات توهین‌آمیزی درباره ساکنان محله شهید رجایی مشهد» به کار برده است.

مطلب مورد اشاره به قلم شهرزاد همتی روز ۱۹ فروردین امسال منتشر شده است که در آن به آسیب‌های اجتماعی در یکی از محلات حاشیه‌ای و فقیرنشین مشهد می‌پردازد، جایی که چندی پیش به دلیل قتل ندا علیزاده، دختر بچه شش ساله افغان خبرساز شد.

فارس در گزارش خود به این بخش از مطلب خانم همتی اشاره می‌کند که به کوچه ميلان ٦ در محله قلعه ساختمان می‌پردازد و از قول مسئولان سازمان مردم‌نهاد «جمعيت امام علی» می‌نویسد که «در نقشه هم اين کوچه وجود ندارد... زنان محله دو دسته هستند، يا تحت هيچ شرايطی از خانه بيرون نمی‌آيند يا آنها که بيرون مي‌آيند تن‌فروشی می‌کنند».

این خبرگزاری در ادامه ادعا کرده که «انتشار این مطلب، با واکنش و تجمع زنان این منطقه و همچنین اقشار مذهبی همراه شده که در نهایت به امضای طوماری در این رابطه انجامید».

ایسنا نیز در گزارش دیگری اظهارات معاون دادستان مشهد را بازتاب داده که تایید کرده، بازداشت مدیرمسئول روزنامه شرق در رابطه با این مطلب بوده است.

حسن حیدری گفته است: «درج مطلبی در این روزنامه و تقسیم‌بندی خانم‌های شهرک شهید رجایی مشهد که در آن یک دسته را فاحشه خطاب کرده بودند باعث جریحه‌دار شدن احساسات آن‌ها و شکایت از این فرد [مدیرمسئول روزنامه شرق] شد.»

این مقام قضایی سپس افزود: «از طریق دادستانی به ایشان اطلاع دادیم که این موضوع را جبران نمایند و در داخل سازمان خودشان پیگیری و با فرد خاطی برخورد کنند. چنین مسئله‌ای اتفاق نیفتاد و در صورتی‌ که درصدد جبران آن مطلب بر می‌آمدند خروجی امروز این نمی‌شد».

این ادعا در حالی است که روزنامه شرق در شماره روز ۳۰ فروردین خود جوابیه‌ و اعتراض برخی از ساکنان «شهرک شهید رجایی و شهرک شهید باهنر» را به مطلب یاد شده چاپ کرده بود.

اما بازداشت مدیرمسئول روزنامه شرق انتقاد محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران را به دنبال داشت. آقای حق‌شناس در یادداشتی که ایسنا منتشر کرده نوشته است: «هیچ دلیل و بیمی که منجر به بازداشت او [مهدی رحمانیان] شود وجود نداشت» و اساسا این اقدام مقام قضایی «قابل تأمل است».

وی افزوده است: «توقع می‌رود قوه قضاییه و ارکان آن خود نسبت به روش‌های قانونی در مورد رسانه و مطبوعات و جایگاه آن توجه داشته باشند و اینکه مدیر مسئول یک رسانه شناخته شده و معتبر به دلیل انتشار محتوا در دادگاه غیرتخصصی و در مرحله بازپرسی بازداشت شود جای تعجب دارد».

روزنامه شرق سال ۱۳۸۲ در تهران تاسیس شد که آن زمان محمد قوچانی سردبیری آن را برعهده گرفت و محمد عطریانفر نیز رئیس شورای سیاستگذاری آن شد. این روزنامه به سرعت توانست جایگاه خود را به عنوان یکی از روزنامه‌های تاثیرگذار جریان اصلاحات تثبیت کند. شرق اما این سال‌ها فراز و فرودهای بسیاری داشته و چند بار توقیف شده است. سردبیری این روزنامه را اکنون احمد غلامی بر عهده دارد.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و روزنامه شرق/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG