لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

جنگ حماس و اسرائیل قیمت سکه را در ایران افزایش داد؛ نرخ دلار به ۵۳ هزار تومان رسید


قیمت انواع سکه طلا در ایران در سومین روز درگیری نظامی بین حماس و اسرائیل جهشی سه تا هفت درصدی تجربه کرد و ارزش ریال ایران نیز کماکان روند نزولی دارد.

قیمت سکه امامی در روز دوشنبه ۱۷ مهر با رشدی سه درصدی نسبت به روز یکشنبه، به بالای ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اوج گرفت. قیمت سکه امامی از آغاز حملات حماس به اسرائیل نزدیک ۱۴ درصد افزایش یافته است.

بیشترین رشد نرخ سکه در روز جاری مربوط به ربع ‌سکه بود که با جهشی هفت درصدی به ۱۱ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان رسید.

نرخ دلار نیز در روز دوشنبه نسبت به یکشنبه ۵۰۰ تومان رشد داشت و به ۵۳ هزار تومان رسید که بالاترین نرخ از اردیبهشت پارسال است. حتی در برخی ساعات روز، نرخ دلار از ۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان نیز عبور کرد.

نرخ دلار در مقابل ریال ایران از زمان درگیری حماس و اسرائیل، ۶.۵ درصد جهش داشته است.

نرخ یورو در روز دوشنبه به ۵۵ هزار و ۸۵۰ تومان و نرخ پوند بریتانیا به ۶۴ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

رسانه‌های ایران همچنین از افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی در روز دوشنبه خبر دادند.

شاخص بورس تهران که روز یکشنبه با سقوط سهمگین ۵۱ هزار و ۶۱۰ واحدی مواجه شده بود، در روز جاری حدود ۴۵۰۰ واحد رشد کرد، اما به رغم رشد نسبی شاخص بورس، روند خروج سرمایه از این بازار در روز دوشنبه نیز ادامه داشت.

در همین زمینه، وب‌سایت «اقتصادنیوز» خبر داد که در معاملات روز دوشنبه بورس، ۳۷ نماد صف خرید داشتند و ۱۰۹ نماد در صف فروش بودند.

سقوط ارزش ریال و شاخص بورس در حالی است که آمریکا اخیرا شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی را آزاد کرد و این منابع به قطر منتقل شده تا جمهوری اسلامی بتواند برای خرید اقلام انسان‌دوستانه مورد استفاده قرار دهد.

سقوط ارزش ریال، خروج سرمایه از بورس و اوج‌گیری نرخ ارزهای خارجی و طلا نشان از انتظارات تورمی شدید و بدتر شدن چشم‌انداز اقتصاد، صنعت و تجاری خارجی کشور دارد.

حمایت علنی مقامات ارشد جمهوری اسلامی از حمله حماس به خاک اسرائیل که منجر به کشته شدن دست‌کم ۸۰۰ شهروند اسرائیلی و گرگان گرفته شدن ده‌ها نفر شده است، چشم‌انداز توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و غرب را نیز دچار چالش کرده است.

با استفاده از گزارش سایت‌های تخصصی ارز و سکه، بورس تهران، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG