لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

اعتراف معاون اول رئیسی به نقش دولت در گرانی دلار: مردم به ما اعتماد ندارند


معاون اول ابراهیم رئیسی و احمد وحیدی وزیر کشور
معاون اول ابراهیم رئیسی و احمد وحیدی وزیر کشور

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، اعتراف کرد که دولت جمهوری اسلامی نتوانسته در زمینه تامین ارز با قیمت مناسب، مردم و بخش خصوصی را مطمئن سازد و همین امر، عامل گرانی دلار به ویژه در روزهای اخیر شده است.

آقای مخبر روز دوشنبه سوم بهمن در یک مراسم دولتی در برج میلاد تهران به بحران به وجود آمده در بازار آزاد ارز ایران واکنش نشان داد.

او با بیان این که «در چند روز گذشته، چند میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده ما به گردونه آمده»، مدعی آزادسازی پول‌های مسدودشده دولت جمهوری اسلامی در حساب‌های خارج از ایران شد.

اما مخبر توضیح نداد که این پول‌ها در کدام کشور و دقیقا در چه تاریخی آزاد شده است.

پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه بانکی و تبادلات مالی، میلیاردها دلار از پول جمهوری اسلامی که به دلیل فروش نفت ایران به دست آمده بود، در بانک‌های خارجی از جمله در کره جنوبی و عراق مسدود شدند.

مخبر همچنین درباره گران شدن دلار در ایران، مدعی شد که در بازار آزاد ارز ایران «اصلا معامله‌ای نمی‌شود» و دولت رئیسی «کل نیاز کشور» را با ارز نیمایی [دلار سوبسیدی] تامین می‌کند.

اما بلافاصله این حرف خود را نقض کرد و گفت که در روزهای اخیر «یکی دو میلیون دلار» در بازار آزاد ارز ایران معامله شده است.

ارزش پول ملی ایران در ماه‌های اخیر به دلیل به سرانجام نرسیدن مذاکرات احیای برجام و همچنین منزوی‌تر شدن جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی پس از سرکوب اعتراضات سراسری، شدیدا کاهش یافته است.

به طوری که بر اساس آمارها، ریال ایران ارزش خود را نسبت به پیش از اعتراضات سراسری به میزان حدودا یک چهارم از دست داده است.

معاون اول ابراهیم رئیسی با تاکید بر این که مردم و بخش خصوصی «تمام زندگی و رفتار خود» را بر اساس قیمت آزاد دلار تنظیم می‌کند، گفت: «علتش این است که ما وقتی می‌گوییم نیازهای ضروری را با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تامین می‌کنیم، [به این حرف ما] اعتماد نمی‌کنند.»

او همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی وضعیت بد اقتصادی کنونی ایران را به عوامل خارجی نسبت داد.

این مقام ارشد جمهوری اسلامی، بدون آن که دولت را مسئول این عدم اعتماد مردم بداند، با لحنی دستوری از بخش خصوصی خواست به دولت اعتماد کنند.

در حالی که قیمت هر دلار آمریکا در روز یکشنبه دوم بهمن از مرز ۴۵ هزار تومان گذشت، خبرگزاری موج گزارش داد که در بازار آزاد ارز فردوسی تهران «عده‌ای در تکاپوی خرید دلار هستند»، زیرا «برخی از آنها مدعی هستند قیمت ارز بعد از عید حداقل ۵۰ هزار تومان خواهد بود.»

مسئولان جمهوری اسلامی نه تنها تاکنون هیچ راهکاری را برای کاهش قیمت دلار ارائه نکرده‌اند، بلکه مدعی‌اند که قیمت‌ها در بازار آزاد ارز غیرواقعی است.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی رکورد قیمتی بی‌سابقه دلار را «عددسازی مجازی و ذهنی» خواند و گفت: «به این قیمت‌ها اعتقاد نداریم.»

کمی قبل از آن، احمد وحیدی وزیر کشور مدعی «سقوط کاخ دلار» شد و گفت: «حجم بدهی آمریکا حدود ۳۰ هزار میلیارد دلار است و روزی خواهد رسید که سلطه دلار در اقتصاد جهان فرو می‌ریزد.»

ابراهیم رئیسی نیز روز یک‌شنبه دوم بهمن ماه طی سخنانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز گفت که «وضعیت ارز، طلا و بسیاری از گرانی‌ها در کشور کاهشی خواهد شد».

ابراهیم رئیسی روز دوازدهم مرداد سال ۱۴۰۰ در حالی دولت را تحویل گرفت که قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود و با گذشت هجده ماه به ۴۵ هزار تومان رسیده است.

در دولت رئیسی نه تنها چشم‌انداز احیای برجام دورتر شد، بلکه تحریم‌های جدیدتری علیه جمهوری اسلامی وضع شده است.

XS
SM
MD
LG