لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

آغاز به کار صرافی‌ها در ایران؛ دلار در بازار دوم ارز «۸ هزار تومان» قیمت خورد


یکی از صرافی‌های تهران پس از بازگشایی و اجرای سیاست جدید ارزی بانک مرکزی ایران.
یکی از صرافی‌های تهران پس از بازگشایی و اجرای سیاست جدید ارزی بانک مرکزی ایران.

همزمان با اجرای سیاست‌های جدید ارزی در ایران و صدور مجوز معاملات در صرافی‌ها، رسانه‌ها گزارش دادند که هر دلار آمریکا در بازار دوم ارز ۸۰۷۴ تومان قیمت خورد ولی صرافی‌ها از خرید دلار پرهیز می‌کردند.

یکی از بخش‌های اصلی بسته جدید ارزی دولت که از روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد اجرایی شد، تقویت بازار ثانویه ارزی است.

خبرگزاری فارس نوشته که امروز در بازار ثانویه، بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان در این بازار بودند، ارز خود را به قیمت ۸۰۷۴ تومان فروختند.

با این حال، نرخ‌های مختلفی در بازار دوم ارز ایران اعلام می‌شود. برخی از رسانه‌های ایران از حدود هشت هزار تومان صحبت به میان آورده‌اند، در حالی که بانک مرکزی گفته که دلار امروز ۸۹۵۰ معامله شده است.

در همین حال وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که بازار ارز و طلا را رصد می‌کنند، نرخ امروز را بین ۹۲۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان گزارش کردند.

بر اساس بسته ارزی بانک مرکزی، همه صادرکنندگان غیرنفتی می‌توانند ارز خود را به این بازار عرضه کنند و در مقابل همه واردکنندگان به غیر از واردکنندگان کالاهای اساسی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تامین کنند.

به گزارش فارس، امروز حجم معاملات و میزان عرضه و تقاضا در بازار ثانویه «به طور قابل توجهی» افزایش یافت.

خبرگزاری تسنیم نیز نوشته با آنکه بازار ثانویه در هفته‌های قبل فعال شده بود، «صادرکنندگان تمام ارزهای خود را به این بازار نمی‌بردند. ولی در بسته جدید دولت و بانک مرکزی ضوابط را به‌گونه‌ای وضع کرده‌اند که صادرکنندگان تمام سهمیه ارزی خود را در بازار ثانویه بفروشند».

با اجرایی شدن بسته جدید ارزی، دلار عمده در سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) ۸۰۷۴ تومان قیمت خورده و بر اساس آخرین تحولات این سامانه، دو پتروشیمی، قیمت فروش عمده درهم خود را ۲۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران، در نخستین روز اجرای بسته جدید ارزی دولت، ۱۰۰ هزار دلار آمریکا با نرخ ۸۹۵۰ تومان در بازار ثانویه معامله شده است.

گزارش دیگری حاکی است که با آغاز فعالیت صرافی‌ها و اجرایی شدن بسته جدید ارزی، سیر نزولی در بازار طلا و ارز موجب شد تا سکه به کانال سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از «فعالان بازار»، از افزایش فروشنده‌های طلا و ارز خبر داده و نوشته که پیش‌بینی می‌شود با تحویل دور جدید سکه‌های پیش فروش شده که از روز چهارشنبه ۱۷ مرداد آغاز خواهد شد قیمت سکه باز هم ارزان می‌شود.

از صبح روز سه‌شنبه قیمت دلار و سکه نسبت به شب قبل کاهش داشته و موجب شده که هر دلار آمریکا در «کانال ۹ هزار و ۱۰۰ تومان» خرید و فروش شود.

تغییرات بازار ارز در ایران در حالی است که فرج‌الله رجبی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گزارشی از دیدار اعضای این فراکسیون با عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی گفته که وی تلاش می‌کند «وضعیت بازار ارز را ابتدا آرام و در مرحله بعدی مدیریت کند».

به گفته وی، آقای همتی «معتقد بود که با این روش نرخ طلا و سکه کاهش پیدا خواهد کرد و ثباتی در بازار ارز ایجاد خواهد شد».

همزمان دولت حسن روحانی فهرست ۲۵ قلم کالای مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی را منتشر کرده است.

گوشت قرمز سرد سبک و سنگین، گندم، مرغ، تخم‌مرغ، ذرت، جو، روغن و شکر خام و دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی بخشی از این ۲۵ کالا است.

در این فهرست، کالاهایی چون برنج خارجی و چای خارجی هم دیده می‌شود.

عبدالناصر همتی، رئیس جدید بانک مرکزی ایران، دو روز پیش با رونمایی از بسته جدید ارزی دولت، از بازگشت صرافی‌ها به چرخه مبادلات ارزی ایران که از اواخر فرودین‌ماه جاری ممنوع شده بود، خبر داد و چگونگی تعیین قیمت ارز در بازار ثانویه را بر اساس عرضه و تقاضا عنوان کرده بود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در برنامه تلویزیونی دوشنبه شب خود به باز شدن صرافی‌ها و فعالیت بازار ثانویه در روز سه‌شنبه اشاره کرد.

نوسانات بازار ارز ایران که پیش از خروج آمریکا از برجام آغاز شده بود، انتقادهای بسیاری را علیه دولت برانگیخت و در نهایت به تغییر ولی‌الله سیف، رئیس پیشین بانک مرکزی، منجر شد.

تلاطمات ارزی نه تنها بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان را دچار چالش کرده، بلکه موجب افزایش قیمت کالا و خدمات مورد نیاز مردم نیز شده است.

منابع: تسنیم، فارس، میزان، ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG