لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

«حمله» پهپادهای متعلق به سپاه پاسداران «به کاروان داعش»


تلویزیون دولتی ایران روز جمعه خبر داد که پهپادهای سپاه پاسداران و نیروهای «تیپ فاطمیون» روز پنج‌شنبه به یک کاروان از نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، در منطقه «دیرالزور» در مرز عراق و سوریه حمله کرده و تعدادی از آنان را کشته‌اند.

شبکه خبر صداوسیمای ایران روز جمعه، سوم شهریورماه، با انتشار ویدئویی ادعا کرد که یک کاروان از نیروهای گروه داعش روز پنج‌شنبه، دوم شهریور، قصد داشتند به منطقه دیرالزور که در دست نیروهای حامی بشار اسد است حمله کنند.

بر اساس این گزارش، پهپادهای سپاه پاسداران این کاروان را شناسایی کرده و با موشک هدف قرار دادند.

شبکه خبر اعلام کرد که در پی این حمله نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی موسوم به «محور مقاومت» از جمله «تیپ فاطمیون» با این کاروان درگیر شده و تعداد زیادی از آنان را کشته‌اند.

مقامات و رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و نیروهای حامی بشار اسد با عنوان «محور مقاومت» نام می‌برند. «تیپ فاطمیون» نیز از نیروهای افغان مقیم ایران و «لشکر زینبیون» نیز از شیعیان پاکستانی تشکیل شده که زیر نظر سپاه پاسداران برای دفاع از حکومت بشار اسد در سوریه می‌جنگند.

شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران همچنین ویدئوهایی را منتشر کرد که، به گفته این شبکه، از دوربین‌های اعضای داعش که از مراحل عملیات خود فیلمبرداری کرده بودند به دست آمده است.

جز تلویزیون دولتی ایران، هنوز هیچ منبع دیگری از جمله سپاه پاسداران و گروه حکومت اسلامی، درباره این «حمله پهپادی» واکنشی نداشته‌اند.

همچنین گزارش مستقل دیگری در دست نیست که تائید کند نیروهای مورد اشاره تلویزیون ایران وابسته به گروه حکومت اسلامی بوده‌اند؛ رسانه‌های رسمی ایران پیش از این برخی از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد در سوریه را به داعش منسوب کرده‌اند.

گزارش تلویزیون ایران درحالی منتشر شد که پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند نیروهای نظامی ایران تنها برای ارائه «خدمات مستشاری» در سوریه حضور دارند.

با این حال شبکه لبنانی «المیادین» روز چهارشنبه، ۲۵ مرداد، با انتشار ویدئویی اختصاصی اعلام کرده بود که نیروهای سپاه پاسداران ایران «به انتقام خون» محسن حججی، عملیاتی را علیه گروه حکومت اسلامی در سوریه آغاز کرده‌اند.

در ویدئویی که المیادین منتشر کرد، نیروهای سپاه پاسداران با لباس‌های فرم این نهاد دیده می‌شوند که به گزارش این شبکه، در منطقه «حمیمه» سوریه در حال عملیات نظامی علیه داعش هستند. اما ساعاتی پس از انتشار آن گزارش، سخنگوی سپاه پاسداران اعلام کرد که این نهاد «عملیات مستقل زمینی در سوریه نداشته است».

رمضان شریف، سخنگوی این نیرو، در عین حال تاکید کرد که «انتقام سخت» از داعش «در دستور کار سپاه قرار داشته و در زمان مقتضی عملیاتی می‌شود».

پس از انتشار این گزارش‌ها تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، اعلام کردند که «انتقام» قتل محسن حججی را از گروه حکومت اسلامی خواهند گرفت.

محسن حججی از نیروهای لشکر «۸ نجف اشرف» سپاه پاسداران و ساکن نجف‌آباد در استان اصفهان بود که روز دوشنبه، ۱۶ مرداد، در یک درگیری در منطقه مرزی سوریه، عراق و اردن اسیر شد و دو روز بعد، تصاویری از قتل او توسط گروه داعش منتشر شد که بازتاب گسترده رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی ایران را به دنبال داشت.

تاکنون تعداد قابل توجهی از نیروهای ایرانی در سوریه و عراق کشته شده‌اند و در همین زمینه محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید، اسفندماه سال ۹۵ شمار این کشته‌شدگان تا آن زمان را ۲۱۰۰ نفر اعلام کرده بود.

گروه حکومت اسلامی در یک ویدئوی تازه، تهدید کرده است که در ایران حملات جدیدی انجام خواهد داد.

در پی حمله گروه داعش به ساختمان مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی در تهران، که ۱۷ کشته و بیش از ۵۰ مجروح برجای گذاشت، سپاه پاسداران روز ۲۸ خرداد اعلام کرد که به تلافی حملات تهران یکی از مراکز گروه حکومت اسلامی در دیرالزور سوریه را هدف موشک‌های خود قرار داده است.

XS
SM
MD
LG