لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۰

وزیر نیرو ایران: ۳۳۴ شهر با ۳۵ میلیون جمعیت در وضعیت تنش آبی قرار دارند


رضا اردکانیان آماری از شرایط آب در کشور ارائه داد که بر اساس آن حدود نیمی از جمعیت ایران سال دشواری را پیش رو قرار دارند.
رضا اردکانیان آماری از شرایط آب در کشور ارائه داد که بر اساس آن حدود نیمی از جمعیت ایران سال دشواری را پیش رو قرار دارند.

وزیر نیرو ایران امسال را سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در کشور طی نیم قرن اخیر دانست و هشدار داد که ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۵ میلیون نفر امسال در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

رضا اردکانیان روز شنبه اول اردیبهشت در جمع مدیران ارشد دولت حسن روحانی آماری از شرایط آب در کشور ارائه داد که بر اساس آن حدود نیمی از جمعیت ایران سال دشواری را پیش رو قرار دارند.

آقای اردکانیان در این اظهارات شهرهایی را که امسال در شرایط تنش آبی قرار دارند به سه دسته تقسیم کرده که از این نظر ۱۶۵ شهر با جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفر در وضعیت زرد، ۶۲ شهر با جمعیت ۶.۸ میلیون نفر در وضعیت نارنجی و ۱۰۷ شهر با جمعیت ۱۷.۲ میلیون نفر در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گفته وی، در ۵۰ سال گذشته وارد چرخه‌های بلند خشکسالی شده‌ایم، به طوری که میانگین ۱۰ ساله بارش در کشور از ۲۵۰ به ۲۱۷ میلیمتر رسیده، اما امسال از این نظر سخت‌ترین سال است.

گزارش نهادها و شخصیت‌های مختلف بین‌المللی و ملی مسئله کم‌آبی در ایران امروز را از مهم‌ترین چالش‌های کشور معرفی می‌کند. از جمله گری لوئیس، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران کمبود آب را اساسا عمده‌ترین چالش امنیتی انسانی در ایران دانسته است.

در این میان مناطقی مانند استان اصفهان یا سیستان و بلوچستان شرایط دشوارتری را سپری می‌کنند چنان که یکی از نمایندگان مجلس هشدار داده که کمبود آب در سیستان ‌و بلوچستان امنیت ملی را تهدید می‌کند.

گزارش شده که پنج میلیون نفر در استان اصفهان از مردادماه دیگر آب آشامیدنی در اختیار نخواهند داشت.

در این حال، وزیر نیرو ایران بر «اصلاح روش مصرف آب» به عنوان راه‌حلی برای خروج از این شرایط تاکید دارد و می‌گوید که این امر مهم‌تر از یافتن منابع جدید آب است.

رضا اردکانیان در نشستی تحت عنوان «سازگاری با کم‌آبی» که استانداران ایران در آن حضور داشتند گفت: «هرگاه مسئله خشکسالی مطرح می‌شود، ذهن‌مان متوجه تامین منابع جدید است؛ زیرا اصلاح روش موجود مصرف، سخت‌تر است».

وی سپس عنوان کرد که ‌کم شدن بارندگی فقط یک نمونه از مشکلات بخش آب کشور است و نباید دیگر مشکلات این حوزه پشت معضل کم بارشی پنهان شود.

وزیر نیرو ایران پیش از این نیز تاکید کرده بود که اگر الگوی مصرف آب در کشور اصلاح نشود، با محدودیت هایی از قبیل «قطع برق، جیره‌بندی آب و نظایر آن» مواجه خواهیم شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG