لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

روحانی قانون تخفیف مجازات اعدام برخی از قاچاقچیان مواد مخدر را ابلاغ کرد


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور ایران قانون جدیدی را که براساس آن مجازات اعدام دربارهٔ برخی از قاچاقچیان مواد مخدر حذف می‌شود، برای اجرا ابلاغ کرد.

وب‌سایت ریاست جمهوری ایران روز چهارشنبه، ۳ آبان، خبر داد که حسن روحانی «قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» را برای اجرا ابلاغ کرده‌است.

پیش از این سخنگوی شورای نگهبان خبر داده بود که این شورا در جلسه ۲۶ مهر خود، این مصوبه مجلس را «پس از رفع ایرادهای» این شورا توسط نمایندگان تصویب کرده بود.

مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۱۲ مهر، با اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان در مصوبه پیشین خود موافقت کرده بود.

براساس مصوبه نهایی مجلس، مجازات اعدام دربارهٔ برخی از قاچاقچیان مواد مخدر حذف می‌شود و این افراد به «حبس درجه یک تا سی سال» و جریمه محکوم می‌شوند.

یکی از شرایطی که در این قانون برای صدور حکم اعدام در جرایم مرتبط با مواد مخدر در نظر گرفته شده، «ساخت، تولید، توزیع، فروش و وارد کردن» بیش از ۵۰ کیلوگرم موراد مخدر سنتی، یا بیش از دو کیلوگرم موارد مخدر صنعتی است.

قاچاقچیان مسلح مواد مخدر یا قاچاقچیانی که «نقش سردستگی» یا «پشتیبان مالی یا سرمایه‌گذار را داشته یا از اطفال و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال یا مجانین برای ارتکاب جرم استفاده کرده باشند» همچنان شامل مجازات اعدام خواهند شد.

همچنین کسانی که سابقه محکومیت به حبس ابد یا زندان بیشتر از ۱۵ سال به دلیل قاچاق مواد مخدر را داشته باشند، شامل تخفیف‌های قانون جدید نخواهند شد.

بر پایه ماده‌ای که با تصویب نمایندگان به قانون مبارزه با مواد مخدر افزوده شده، همچنین در میزان حبس متهمانی که به محکوم به حبس ابد شده، و واجد شرایط شمرده شده در این ماده نیستند، نیز تخفیف اعمال خواهد شد.

پیشتر شماری از نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که با اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر «بیش از پنج هزار زندانی از اعدام نجات پیدا می‌کنند و حکم‌شان به ۲۰ تا ۳۰ سال زندان تغییر می‌کند».

با این حال سازمان عفو بین‌الملل و بنیاد برومند در مرداد ماه با صدور یک بیانیه مشترک خواستار برچیدن کلی مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر شده و از نمایندگان مجلس خواسته بودند در این طرح بازنگری کنند.

سازمان عفو بین‌الملل و بنیاد برومند در بیانیه خود با استناد به گفته مقام‌های ایرانی، شمار اعدام‌شدگان مجرمان مواد مخدر از سال ۱۳۶۷ تاکنون را نزدیک به ۱۰ هزار تن اعلام کرده‌اند.

نمایندگان و کارشناسان موافق با تخفیف مجازات جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران می‌گویند، این اقدامات در کاهش قاچاق و مصرف مواد مخدر تأثیر چندانی نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG