لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

گردش مالی مواد مخدر در ایران «۱۶۷ هزار میلیارد تومان است»


دولت ایران بزرگ‌ترین توقیف‌کننده تریاک در جهان است. حجم زیادی از موادمخدر کشف‌شده امحا می‌شوند.
دولت ایران بزرگ‌ترین توقیف‌کننده تریاک در جهان است. حجم زیادی از موادمخدر کشف‌شده امحا می‌شوند.

یک مدیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفته که گردش مالی مواد مخدر در کشور، «۱۶۷ هزار میلیارد تومان است». این رقم معادل ۴۰ درصد بودجه سالانه ایران است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد ترحمی، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس این ستاد گفته است وضعیت اعتیاد در ایران مطلوب نیست و مانند یک اسب تروا است که «امپریالیسم جهانی» آنها را در ایران رها کرده و «ما دلخوش به کنترل آن هستیم».

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران نیز اردیبهشت پارسال با انتقاد از عملکرد نهادهای مختلف کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر، گزارش‌ها درباره این باره را «سراسر ملاحظه‌کاری» خواند و عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر را ناموفق ارزیابی کرد.

آقای ترحمی همچنین آمریکا را متهم کرده که مواد اولیه تولید مخدرهای صنعتی را برای افغانستان می‌فرستد و «افغانستان در صدد تولید شیشه ارزان برای مردم است».

وی گفته که «دشمنان» نقشه‌های دیگری هم طراحی کرده‌اند، از جمله اینکه چون اسم «گُل»، نماد مهربانی است و با شنیدن نام آن، حس خوبی به انسان دست می‌دهد، برای رواج مواد مخدر در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها، «این اسم مبارک را جایگزین "بَنگ" کردند».

مقام‌های دولت ایران در سا‌ل‌های اخیر بارها درباره گردش مالی مواد مخدر در ایران اظهارنظر کرده‌اند. عبدالرضا رحمانی‌، وزیر کشور ایران در آبان ۱۳۹۳ میزان گردش مالی مواد مخدر در ایران را سه میلیارد دلار اعلام کرده بود که با توجه به نرخ دلار در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان می‌شد.

تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران بیش از ۲.۸ میلیون نفر اعلام شده است. این رقم را ۲۳ تیرماه امسال، حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرد.

به گفته این نماینده مجلس، روزانه بیش از دو تُن مواد مخدر در ایران مصرف می‌شود.

اردیبهشت ۱۳۹۵، مقام‌های دولت ایران از درخواست آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، برای اقدامی فوق‌العاده جهت کاهش اعتیاد خبر دادند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین دستور داده بود که ظرف شش ماه گزارشی از عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، برای وی ارسال شود ولی تاکنون درباره نتایج این تلاش‌ها، خبری منتشر نشده است و آمارهای رسمی حکایت از افزایش مصرف مواد مخدر در ایران دارد.

بر اساس آمارهای دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل، ایران یکی از بزرگترین شاهراه‌های ترانزیت مواد مخدر در کنار آسیای مرکزی، پاکستان و هند است.

ایران همچنین بزرگترین توقیف‌کننده تریاک در جهان است، به طوری که بیش از ۹۰ درصد کل کشف و توقیف تریاک در جهان سهم ایران است. در دیگر انواع مواد مخدر (به غیر از داروهای روانگردان، ماری‌جوانا، کوکائین، قات) نیز ایران در رده‌های بالای جدول است.

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در ایران سالانه بیش از ۵۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است که بالاترین میزان در منطقه، حتی در خود افغانستان است.

در ماه‌های گذشته، برخی مقام‌های حکومت ایران اعلام کرده بودند که در صورت تداوم تحریم‌ها، ایران هزینه کشف و توقیف مواد مخدر را نمی‌پردازد.

دولت ایران می‌گوید سالانه هزینه‌های زیادی برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی می‌پردازد ولی از جامعه جهانی کمک کافی دریافت نمی‌کند.

منابع: ایرنا، سازمان بهداشت جهانی، گزارش‌های رادیو فردا/ ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG