لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

رئیسی برای ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرد: «مستقل به صحنه آمده‌ام»


ابراهیم رئیسی
ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز شنبه در بیانیه‌ای رسما از حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان نامزد خبر داد.

آقای رئیسی در این بیانیه که در آخرین روز ثبت نام برای نامزدی منتشر شد می‌گوید که «با احترام به همه نامزدها و گروه‌های سیاسی، به صورت مستقل به صحنه آمده‌ام».

او همچنین تاکید می‌کند که با هدف «ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور، و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد، تحقیر و تبعیض» به عنوان نامزد در انتخابات شرکت می‌کند.

پیشتر در هفته گذشته سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از قطعی شدن نامزدی ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران خبر داده بود.

گرچه آقای رئیسی می‌گوید که به طور مستقل در انتخابات شرکت می‌کند و انتخاب هیچ گروهی نیست، سخنگوی «شورای وحدت اصولگرایان» قبلا گفته بود که در صورت حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات، «نزدیک به ۹۰ درصد» نامزدهای این جناح به نفع وی «کنار» خواهند رفت و وحدت «آسان» خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه در بیانیه خود بر دو نکته بیش از همه تاکید دارد: رفع مشکلات اقتصادی مردم و مبارزه با فساد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت در نشستی مجازی با نمایندگان برخی تشکل‌های دانشجویی گفت: «باید با انتخابی خوب و مطلوب کسی را روی کار آورد که مؤمن، انقلابی، با کفایت، مردمی، سرشار از امید، معتقد به جوانان و توانمندی‌های داخلی، و حقیقتاً عدالت‌خواه و ضدفساد باشد.»

رهبر جمهوری اسلامی از نامزد خاصی نام نبرد، ولی صفاتی که برشمرد مواردی است که گروه‌های اصولگرا در سال‌های اخیر برای اشاره به ابراهیم رئیسی و عملکرد او در قوه قضائیه که آن را «مثبت» می‌دانند، به‌ کار برده‌اند.

آقای رئیسی پیش از ریاست قوه قضاییه تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت. اما یکی از مهم‌ترین نقش‌های سیاسی او عضویت در هیات چهار نفره‌ای، موسوم به «هیات مرگ» بود که سال ۱۳۶۷ به کشتار گسترده زندانیان سیاسی حکم داد. وی تاکنون از توضیح علنی دراین باره خودداری کرده است.

اما به غیر از آقای رئیسی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس ایران، و محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، نیز با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

پیش از آن هم طی روزهای گذشته شماری از چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب مانند محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسبق ایران، و مصطفی تاجزاده، معاون سابق وزارت کشور در دوران اصلاحات، ثبت نام کردند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر، روستا و عشایر و همین‌طور انتخابات خبرگان رهبری به صورت همزمان ۲۸ خرداد سال جاری برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG