لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

ابراهیم یزدی درگذشت


خبر درگذشت ابراهیم یزدی شامگاه یک‌شنبه پنجم شهریور ماه منتشر شده‌است.
خبر درگذشت ابراهیم یزدی شامگاه یک‌شنبه پنجم شهریور ماه منتشر شده‌است.

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران و وزیر خارجه دولت موقت پس از انقلاب، در ۸۶ سالگی، در ازمیر ترکیه، درگذشت.

خبر درگذشت آقای یزدی شامگاه یک‌شنبه پنجم شهریور ماه منتشر شده‌است. او به سرطان مبتلا شده و بیماری‌اش در هفته‌های اخیر رو به وخامت نهاده بود.

ابراهیم یزدی، زاده ۱۳۱۰ در قزوین بود. در شـش سالگی همراه خانواده‌اش ساکن تهران شد. پیش از انقلاب بهمن ۵۷ به ایالات متحده رفت و همراه همسر و فرزندان خود، ساکن آن کشور بود. در زمان اقامت آیت‌الله روح‌الله خمینی، در فرانسه، از مشاوران و نزدیکان او بود و پس از انقلاب نیز همراه او به ایران بازگشت.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

با شروع کار دولت موقت مهدی بازرگان، نخست معاون نخست‌وزیر و سپس وزیر خارجه شد. با کناره‌گیری آقای بازرگان او نیز از دولت کناره‌گیری کرد. در پی انتخابات نخستین مجلس پس از انقلاب از شهر تهران راهی مجلس شد.

شماری از منتقدان می‌گویند ابراهیم یزدی در جریان «محاکمه» و اعدام گروهی از فرماندهان ارتش شاهنشاهی ایران نقش داشته‌است. بنا بر روایتی دیگر، او تلاش کرده بود تا از نفوذ خود برای نجات جان شماری از مقام‌های پیشین استفاده کند.

یکی از مواردی که در جریان اتهام‌ها به او مورد استناد قرار گرفته، فیلمی مربوط به محاکمه سپهبد مهدی رحیمی، واپسین فرماندار نظامی تهران است. آقای رحیمی از جمله افسران ارتش شاهنشاهی ایران بود که به شاه وفادار ماند. آقای یزدی، اتهام‌های وارد شده در این مورد را رد کرده و در سال ۱۳۸۴ در مصاحبه‌ای خواستار پخش کامل فیلم موجود شده بود.

ابراهیم یزدی، پس از درگذشت مهدی بازرگان، دبیر کل نهضت آزادی ایران شد. او پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، چند بار بازداشت شد؛ در اسفند ماه ۱۳۸۹، به خاطر شرایط جسمی‌اش به قید وثیقه آزاد شد.

یزدی در دادگاه انقلاب در سال ۱۳۹۱، با اتهام‌هایی مانند «اقدام علیه امنیت کشور» و «نشر اکاذیب» و همکاری با نهضت آزادی ایران، به هشت سال زندان و پنج‌ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد؛ در واکنش به این حکم گفته بود دادگاه انقلاب صلاحیت بررسی به اتهام‌های واردشده را ندارد.

ابراهیم یزدی در پی تشخیص سرطان، قصد سفر درمانی به ایالات متحده را داشت. بنا بر گزارش‌ها امکان این سفر نخست به‌خاطر حکم ممنوع‌الخروجی و سپس با موافقت دادستانی تهران، به‌دلیل صادر نشدن روادید آمریکا ممکن نشد. ←​بیشتر بخوانید

در نهایت در بیمارستانی در ازمیر ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از آن نیز، آن‌طور که یکی از نزدیکانش به رادیو فردا گفته، به دلیل وضعیت جسمی‌اش امکان پرواز به مقصد ایران را پیدا نکرد.

XS
SM
MD
LG