لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

«کاهش قابل توجه» تولید خودرو در تابستان


بر اساس تازه‌ترین آمار تولید، میزان تولید خودرو در مردادماه ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۵۰ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که وزارت صنعت ومعدن و تجارت وعده افزایش تولید خودرو را داده بود.

براساس گزارش ستاد اطلاع‌رسانی این وزارت خانه، رضا مفیدی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته علت کاهش تولید خودرو در مردادماه امسال تعطیلات تابستانی خودروسازان بوده است.

آقای مفیدی گفته تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا در شهریور ماه بار دیگر «۱۹ درصد افزایش یافته‌است».

اما این اظهارات در حالی است که تعطیلات تابستانی روال معمول هر ساله خودروسازان در تقویم کاری آن‌هاست و مختص سال جاری نیست.

بر اساس آمار، تولید انواع خودرو در ایران در مرداد امسال به ۴۷ هزار و ۳۱۷ دستگاه رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد کاهش داشته است. در مرداد امسال تولید سواری به ۴۳ هزار و ۷۵۸ دستگاه رسید که افت ۴۷ درصدی را در مقایسه با مرداد ۹۷ شاهد بوده است.

در مردادماه، تولید محصولات ایران‌خودرو با کاهش حدود ۶۰ درصدی نسبت به مرداد ۹۷ رو‌به‌رو شد و به عدد ۱۷ هزار و ۲۴۰ دستگاه رسید.

سایپا هم کاهش ۲۳ درصدی را درتولیداتش در این مدت شاهد بوده است. مرداد امسال ۲۷ هزار و ۲۱۱ دستگاه انواع خودرو توسط شرکت سایپا تولید شد که شامل ۲۴ هزار و ۱۷۵ دستگاه سواری و سه هزار وانت بود.

با وجود این میزان کاهش تولید، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفته است «آن چزی که برای مردم و مصرف کنندگان ملاک است، آمار تحویل است... اما آمار تحویل ما نیز در مجموع خیلی عقب نیست.»

در چند ماه گذشته برخی منابع اعلام کرده بودند خودروسازان برای افزایش میزان تولید، تکمیل برخی از خودروهای ناقص در انبار را جزو برنامه تولید اعلام کرده‌اند.

برخی کارشناسان می‌گویند خودروسازان چندین ماه برای اینکه بتوانند خودرو را انبار کنند، قطعه‌ای را روی خودرو نصب نمی‌کردند تا بهانه لازم برای انبار کردن خودرو را داشته باشند و با این روش قیمت خودرو را افزایش دهند. در مقابل خودرسازان «تحریم» را عامل انبار خودروهای ناقص می‌دانند.

البته وزارت صنعت ایران که اداره دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو را در اختیار دارد و مدیران این شرکت‌ها را انتخاب و مدیریت می‌کند اعلام کرده تولید خودرو را افزایش داده است.

بر اساس اعلام این وزارت خانه در شهریور ماه امسال دو شرکت خودروساز در مجموع ۶۰ هزار و ۳۱۸ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این رقم در شهریور ماه پارسال ۵۰ هزار و ۵۷۶ دستگاه بوده است.

این وزارت خانه از طرفی گفته است دو شرکت بزرگ خودروساز در شهریورماه امسال ۸۶ هزار و ۲۳۴ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده‌اند که این رقم در مدت مدت مشابه پارسال ۵۳ هزار و ۶۲۸ دستگاه بوده است.

طی چند ماه اخیر تعداد زیادی از مدیران صنایع خودروسازی ایران به اتهام فساد یا عدم تحویل به‌موقع خودرو به مشتریان بازداشت شده‌اند.

شرکت‌های خودروسازی با چراغ سبز دولت، سال گذشته اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند. این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ داد که کارشناسان هشدار می‌دادند این اقدام به موج گسترده گرانی‌ها در بازار دامن خواهد زد. افزایش قیمت هم اکنون در برخی از قسمت‌های بازار رکود ایجاد کرده است.

بر اساس آخرین آمار، تولید خودرو ۴۰ درصد در پنج ماه ابتدای سال ۹۸ کاهش داشته است.

XS
SM
MD
LG