لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران


قیمت خودرو در بازار ایران افزایش یافته است. این در حالی است که به نظر می‌رسد دولت از طریق فشار روی رسانه‌ها تلاش می‌کند اوضاع را «کنترل» کند.

پس از افزایش شدید قیمت خودرو در خرداد ماه رسانه‌های ایران اعلام کرده بودند که از اعلام قیمت خودرو منع شده‌اند. پس از این اتفاق خودروسازان ایرانی شروع به پیش فروش محدود خودرو کردند؛ اما تزریق قطره‌چکانی خودرو و سردرگمی در بازار باعث شد تا قیمت‌ها باز هم افزایش پیدا کند.

این افزایش قیمت با توجه به شروع فصل تابستان و حرکت برخی سرمایه‌ها از بازار بورس به سمت بازار خودرو، شدت بیشتری هم یافت.

به عقیده برخی کارشناسان شرایط جدید کاملا به سود خودروسازان شده است؛ این شرکت‌ها هم خودروهای خود را به صورت قرعه‌کشی عرضه می‌کنند و از طرف دیگر قیمت‌ها در بازار خودرو با این شرایط جدید بالا می‌رود و رسانه‌ها هم از ترس بازخواست شدن از ارائه قیمت و تحلیل بازار و خودروسازان خوددادی می‌کنند.

تنها چند رسانه دولتی برخی گزارش‌ها را از بازار خودرو ایران منتشر کرده‌اند.

به گزارش ایرنا الهام اسماعیلی‌پور ماسوله، مدیر پژوهش‌های صنعت و معدن موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، گفته «با توجه به اینکه فرمول فعلی شورای رقابت، نیز نتوانسته به کاهش حاشیه بازار کمک کند، لازم است فرمول قیمت گذاری مورد بازنگری قرار گرفته و در راستای متوازن سازی سود در طول زنجیره تولید خودرو اصلاح شود.»

جهان نیوز هم گزارش داده است درحالی‌که قرار بود بازار خودرو با اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری و فروش به روش قرعه‌کشی از التهاب دو ماهه ابتدای سال خارج شود، اما حالا مجددا این بازار بین اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت درمورد بازنگری قیمت‌گذاری خودرو دچار سردرگمی شده و از طرفی جهش نرخ ارز هم باعث شده طی چند روز گذشته قیمت خودروهای داخلی تا ۲۰ میلیون تومان گران شود.

بعد از حدود دوماه بلاتکلیفی بازار خودرو، ماه گذشته شیوه جدید قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت اعلام شد که بر اساس آن قرار بود قیمت محصولات ایران‌ خودرو ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد مشمول افزایش قیمت شوند و همچنین در بازار آزاد، خودرو ۱۰ درصد بالاتر از نرخ کارخانه فروخته شود اما آنچه در بازار مشاهده می‌شود قیمت‌های بسیار بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است.

البته گویا خودروسازان از قیمت‌های جدید هم راضی نیستند و دوباره خواستار افزایش آن شده‌اند. این شرکت‌ها در صورت مخالفت، احتمالا به سمت استفاده از تسهیلات خاص دولتی به بهانه افزایش هزینه‌ها و افزایش نیافتن قیمت‌ خودرو خواهند‌ رفت.

براساس گزارش رسانه‌های ایران، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، ضمن تکذیب بازنگری قیمت‌ خودرو، گفته است که بعد از گذشت سه ماه از اجرای دستورالعمل در صورت تغییر نرخ تورم بخشی و درخواست خودروسازان در زیان‌ده بودن تولید، به صورت کارشناسی بازبینی‌ها را در دستورالعمل قیمت‌گذاری انجام خواهیم داد.

خبرگزاری فارس می‌گوید «با فروکش کردن تب کنترل بازار خودرو سیر صعودی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و در این میان رشد نرخ ارز نیز بر بازار تاثیرگذار بوده‌است. در این وضعیت قیمت‌گذاری خودروها به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود و علی‌رغم نبود خریدار در بازار، فروشندگان هر روز قیمت جدیدی را اعلام می‌کنند.»

با وجود وضعیت فعلی در بازار خودرو، با مراجعه به سایت‌های مختلف این عبارت به چشم می‌خورد که تا اطلاع بعدی از اعلام قیمت خودداری می‌شود.

در چنین شرایطی حتی برخی گزارش‌ها از افزایش قیمت ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی برای خودروهای وارداتی در بازار ایران حکایت می‌کنند.

واردات خودرو در دو سال گذشته ممنوع بوده و این موضوع خود سبب افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای وارداتی دست دوم شده است.

XS
SM
MD
LG