لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

بحران کرونا و کاهش شدید بهای خودرو در ایران


بنا بر گزارش‌ها میزان معاملات در بازار خودرو تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است. 
بنا بر گزارش‌ها میزان معاملات در بازار خودرو تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است. 

شیوع ویروس کرونای جدید سبب شده تقاضا در بازار خودروی ایران با کاهش شدید روبه‌رو شود و این موضوع باعث افت قیمت خودرو شده است.

هر سال با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا برای خرید خودرو، قیمت‌ها افزایش می‌یافت اما امسال به دلیل کرونا و کاهش شدید سفرها تقاضا برای خودرو کاهش یافته است؛ به‌طوری‌که قیمت برخی خودروها تا ۴۰ میلیون تومان کاهش داشته است.

در وضعیت کنونی خبری از خرید و فروش در بازار خودرو نیست و همه ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی که شیوع بیماری کرونا وارد فاز جدیدی شده در خانه بمانند یا برای خریدهای ضروری راهی بازار شوند.

چند ماه پیش قیمت خودرو در بازار ایران به‌شدت افزایش یافته بود و برخی شروع به انبار خودرو کرده بودند.

برخی دارندگان و فروشندگان، خودروهای خود را نگه داشته بودند تا در روزهای پایانی سال به بازار عرضه کنند و سود بیشتری ببرند، اما خالی شدن بازار از خریدار سبب شد فعالان خرد این حوزه از خطر ورشکستگی احساس نگرانی کنند و حتی حاضر شوند زیر قیمت بازار، خودروی خود را بفروشند.

این عامل در کنار کاهش تقاضا در شرایط فعلی و بحران ناشی از شیوع کرونا، سبب شده هر روز قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کند، و این باعث ترس زیاد فعالان بازار خودرو و زیان شدید در این صنف شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفته این روزها مشتریان حتی برای پرسیدن قیمت هم مراجعه نمی‌کنند و نمایشگاه داران در بهترین حالت به مشاوره تلفنی اکتفا کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا در مقایسه با بازه زمان پیش از شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشین شدن مردم، میزان معاملات تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران قیمت پراید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشته است.

بهای پژو ۲۰۶ تیپ دو با کاهش حدود دو میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ پنج حدود ۱۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

قیمت برخی خودروهایی که در ایران مونتاژ می‌شدند هم کاهش شدیدی پیدا کرده و این سقوط قیمت بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.

از جمله می‌توان به کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸، افت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت سراتو و کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت‌ هایما اس ۷ اشاره کرد.

خبرگزاری تسنیم درباره این تحولات در بازار خودرو نوشته است «افرادی که به امید بازار پر التهاب شب عید خودرو مدام بر طبل گرانی شدن خودرو می‌زدند و با خرید چندین دستگاه امیدوار به سود بالا و فروش خودروها با قیمت‌های بالا بودند امروز با ضرر بسیار بالایی روبه رو و مجبور به ارزان‌فروشی شده‌اند.»

تداوم وضعیت حاکم در این بازار سبب می‌شود تا بخش قابل ‌توجهی از فعالان خرد بازار خودرو با خطر ورشکستگی رو‌به‌‌رو شوند.

با توجه به وضعیت کرونا و افزایش بیماران به‌نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط به حالت سابق باز نگردد این کاهش قیمت ادامه داشته باشد.

شاید اگر در پایان بهار سال آینده کرونا مهار شود، با توجه به تقاضای خرید خودرو در تابستان، شرایط بازار خودرو روند دیگری به خود بگیرد.

XS
SM
MD
LG