لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۱

پایان برندها در بازار موبایل ایران


بسیاری از برند‌های نام‌آشنای جهان فناوری یا از ایران خارج شده‌اند یا اجازه ورود به ایران را ندارند یا دیگر مردم توان خرید آن‌ها را ندارند و در این شرایط هر روز بازار موبایل ایران خالی‌تر از برند‌های معتبر می‌شود.

روزنامه شهروند به نقل از فروشندگان «علاءالدین» می‌گوید نمایندگی‌های رسمی فروش گوشی در ایران ‏از سمت کشور اصلی خود تحت فشار هستند تا ایران را ترک کنند: «نمونه آن سونی است که از ایران ‏رفته است، هواوی هم دست و پایش را جمع می‌کند که برود و سامسونگ هم کجدار و مریز مانده اما ‏بسیاری از مدل‌های گوشی را به ایرانی‌ها نمی‌فروشد».

آنگونه که خبرگزاری ایسنا گزارش داده بازار موبایل ایران پر شده از اعلامیه‌هایی مانند «تا اطلاع ثانوی تعطیل هستیم» یا «مدل‌های موجود در مغازه به شرح زیر است، سوال نفرمایید!».

«با توجه به تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار، توان مردم برای خرید گوشی کاهش یافته و شواهد نشان می‌دهد خرید و فروش موبایل نصف شده است».
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در گفت‌وگو با مهر

فروشندگان می‌گویند فروش گوش‌های همراه در ایران حدودا نصف سال‌های گذشته شده است.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، نیز به خبرگزاری مهر گفته است «با توجه به تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار، توان مردم برای خرید گوشی کاهش یافته و شواهد نشان می‌دهد خرید و فروش موبایل نصف شده است».

با افزایش قیمت ارز، قیمت گوشی در ایران چندین برابر شده است. یکی گوشی تلفن همراه پرچمدار در بازار جهانی بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار قیمت دارد. این عدد برای یک ایرانی عددی در حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان می‌شود. قیمتی که تا دو سال قبل قیمت خرید یک خودرو بود، حال قیمت یک گوشی تلفن همراه است.

بر خلاف خودرو، گوشی تلفن همراه کالای سرمایه‌ای هم نیست و تنها در مدت دو سال ارزش خود را با ورود محصولات جدید از دست می‌دهد.

این عوامل سبب شده قدرت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی برای خرید گوشی تلفن همراه به‌شدت کاهش پیدا کند. هرچند خروج برند‌ها، از بازار ایران به دلیل ترس از تحریم‌ها هم هست.

آخرین آمار از تنوع برندها در بازار، به سال ۱۳۹۶ باز می‌گردد. آمار موسسه جی‌اف‌کی در زمینه سهم برندهای مختلف در بازار موبایل ایران در سه ماه تابستان ۱۳۹۶ نشان می‌دهد سامسونگ ۵۱ درصد، هوآوی ۱۴ درصد، ال‌جی ۱۳ درصد، اپل ۱۱ درصد، اچ‌تی‌سی ۴ درصد، سونی ۲ درصد و سایر برندها ۵ درصد سهم فروش بازار را در اختیار داشته‌اند. اما حالا به نظر می‌رسد که بیشتر آن‌ها از ایران رفته‌اند.

ممنوع کردن ورود موبایل به ایران می‌تواند بسیاری از بنگاه‌های خرد را نابود کند و به بیکاری و مشکلات افرادی که تنها کارکنان جزء واردکننده‌های کلان هستند، دامن بزند.

آیدین آرام، عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، به روزنامه شهروند گفته است «اگر برندها نمایندگی‌های خود را در ایران تعطیل کنند، مشکل چندانی برای ‏تامین گوشی وجود ندارد و تنها واردکنندگان ناچارند مانند گوشی‌های اپل هزینه‌های بیشتری بدهند. اما ‏مشکل اصلی که برای واردات گوشی ایجاد شده تأمین دلار برای واردات است، زیرا واردکنندگان ‏ناچارند صادرکننده‌ای را پیدا کنند که حاضر باشد دلارش را برای واردات گوشی به تاجران موبایل ‏بدهد و از آن گذشته پروسه ثبت سفارش و گرفتن مجوزهای واردات در حال حاضر چیزی حدود ٢٠ ‏روز تا یک ماه طول می‌کشد و این موضوع موجب شده است که واردات گوشی با مشکل مواجه شود».

آن‌گونه که مرکز آمار ایران اعلام کرده است ۸۸ میلیون دستگاه تلفن همراه در کشور مشغول به کار است. ۲۰ درصد از تعداد مشترکان این تلفن‌ها را تهرانی‌ها تشکیل می‌دهند.

در این میان برخی از وزارت ارتباطات خواسته‌اند در شرایط کنونی جلوی واردات گوشی‌های چند میلیون تومانی را بگیرد. موبایل جز کالاهای ممنوع‌الورود به ایران نیست.

از سوی دیگر اما ممنوع کردن ورود موبایل به ایران می‌تواند بسیاری از بنگاه‌های خرد را نابود کند و به بیکاری و مشکلات افرادی که تنها کارکنان جزء واردکننده‌های کلان هستند، دامن بزند.

در سال ۱۳۹۶ سایت جی‌اس‌ام که در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کند گزارش داده بود که ارزش بازار موبایل ایران شش میلیارد دلار است.

حالا این بازار پر سود در حال پوست‌‌اندازی است و بسیاری از فروشندگان موبایل در حال تبدیل شدن به تعمیر کار هستند.

XS
SM
MD
LG