لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

تقاضای میلیونی برای پراید؟


شرکت سایپا گفته است میلیون‌ها نفر سعی کرده‌اند برای خرید خودروهای این شرکت که بیشتر آن‌ها مدل‌های مختلف پراید است، به سایت این شرکت مراجعه کنند. رسانه‌های ایران هم گزارش داده‌اند که امکان خرید خودرو برای بیشتر مراجعان به سایت سایپا، فراهم نشده است.

به گزارش تسنیم شرکت خودروسازی سایپا از «هجوم شش میلیون نفری» به سایت فروش این شرکت برای خرید ۵۰ هزار پراید، تیبا و ساینا خبر داده است.

این شرکت در رابطه با فروش اینترنتی گفته است «در ساعات اول طرح حدود شش میلیون نفر سعی کرده‌اند به سایت این شرکت مراجعه کنند و در ثانیه ۷۰۰ هزار نفر درخواست ورود به سایت داشته‌اند.»

در همین حال بسیاری از رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند امکان خرید خودرو برای بیشتر مراجعان به سایت سایپا، فراهم نشده است.

به گزارش ایسنا این شرکت گفته است «به طور میانگین هر ساعت دو هزار نفر اقدام به ثبت‌نام می‌کنند».

خودرو ۲۰ میلیون تومانی پراید طی نوسانات اقتصادی بازار ایران و با کاهش عرضه شرکت سازنده، قیمتش تا ۴۰ میلیون تومان هم افزایش یافت. این در حالی است که محسن جهرودی مدیر عامل سایپا به تلویزیون دولتی ایران گفته است که شرکت سایپا این قیمت را قبول ندارد و می‌داند قیمت ۴۰ میلیون تومانی، بسیار بیشتر از ارزش واقعی این خودرو است.

در شرایط پیش‌فروش اینترنتی شرکت سایپا، قیمت نهایی پراید مشخص نشده است و تنها از ثبت‌نام‌کنندگان یازده میلیون تومان دریافت می‌شود تا در دی یا بهمن سال ۹۷ برای آن‌ها دعوتنامه خرید فرستاده شود. قیمت نهایی پراید در آن تاریخ به ثبت‌نام‌کنندگان اعلام می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش‌های رسانه‌های ایران، شرکت‌های خودروسازی، خودروهای خود را انبار کرده‌اند تا قیمت خودرو را افزایش دهند.

بخش زیادی از سرمایه در دست مردم طی چند ماه اخیر بین بازارهای مختلف شناور شده و حالا به صنعت خودرو رسیده‌است. بسیاری می‌خواهند ریال خود را به کالاهای سرمایه‌ای تبدیل کنند تا از ارزش آن کاسته نشود. خودرو هم یکی از کالاهای سرمایه ای است. تقاضا خودرو به‌طور عادی در بازار ایران بین یک تا یک نیم میلیون دستگاه در سال است که به‌طور متوسط ماهانه کمتر از ۱۵۰ هزار دستگاه برآورد می‌شود. حتی اگر شرکت‌های خودرو ساز در دو ماه اخیر هم خودرو به بازار تزریق نکرده باشند باید این تقاضا حداکثر ۳۰۰ هزار دستگاه باشد حال آنکه شرکت سایپا از مراجعه «شش میلیونی» برای خرید خودرو روی سایت خود خبر می‌دهد. اگر اعلام شرکت سایپا در تعداد مراجعان درست باشد یعنی بیش از سه میلیارد دلار (به قیمت دلار در روز ثبت نام) در روز ۱۴ شهریور آماده خرید خودرو در ایران بوده است.

این در حالی است که خودرو پراید شرکت سایپا با توجه به قیمت دلار، ارزشی درحدود سه هزار دلار پیدا کرده است. و هم اکنون ارزان ترین خودروی جهان است. تا پیش از این ارزان ترین خودروی جهان «تاتا نانو» با قیمتی در حدود سه هزار و پانصد دلار بود.

قیمت تمام شده پراید به درستی معلوم نیست. البته زمانی که قیمت پراید حدود هفت میلیون تومان بود مدیرعامل این شرکت قیمت تمام شده این خودرو را حدود چهار میلیون تومان اعلام کرده بود.

تقاضا میلیونی برای پراید با شرایط فعلی اقتصاد ایران در حالی‌ست، که شرکت تاتا اعلام کرده فروش تاتا نانو به شدت کاهش یافته است. شرکت هندی تاتا موتور تولیدکننده این خودرو اعلام کرده در ماه ژوئن تنها یک دستگاه از این خودرو فروخته شده است.

تاتا نانو یک موتور دو سیلندر با حجم ۶۰۰ سی سی دارد و تنها ۳۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. کاهش فروش این خودرو به این دلیل است که مصرف‌کنندگان هندی خودروهای بزرگتر با قدرت بیشتر را برتری می‌دهند و دیگر مانند گذشته تنها به فکر خرید جنس ارزان‌تر نیستند. این در حالی است که شرکت سایپا اعلام کرده در کمتر از دو ساعت بیش از چهار هزار خودرو در طرح جدیدش که اکثرا پراید بوده فروخته است.

فناوری پراید به دهه هشتاد میلادی باز می‌گردد. گفته می‌شود این خودرو خود یکی از دلایل تلفات انسانی تصادف‌های رانندگی در ایران است. طبق آخرین آمار بیش از دو هزار پانصد نفر با این خودرو سالانه در ایران جان خود را از دست می‌دهند.

در زمانی که کارزار تحریم خرید خودرو در جامعه ایران شکل گرفته بود خودروسازان ایرانی با کمک دولت اقدام به پیش‌فروش خودرو با سود مناسب کردند. این فروش با تقاضای بالا در بازار خودرو ایران روبه‌رو شد و کمپین تحریم خرید خودرو شکست خورد. دوباره هم گویا خودروسازان ایرانی توانسته‌اند با کاهش تولید و انبار خودرو به خواسته خود برسند و سرمایه شناور در اقتصاد ایران را به سمت شرکت‌های خود هدایت کنند.

این شرکت‌ها چند سالی است خواهان حذف شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومانی بودند. شورای رقابت در چند سال اخیر جلوی افزایش قیمت خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومانی را گرفته بود. حالا با نوسانات شدید بازار خودرو، این شرکت‌ها موفق شدند که تنظیم بازار را از دست شورای رقابت خارج کنند.

به گزارش ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است «شورای رقابت از این پس می‌تواند قیمت کالاها از جمله خودرو را پیشنهاد دهد، اما ستاد تنظیم بازار تعیین‌کننده قیمت است».

XS
SM
MD
LG