لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

مرکز آمار: اقتصاد ایران در بهار ۳.۵ درصد کوچکتر شد


بازار تهران (عکس از آرشیو)
بازار تهران (عکس از آرشیو)

مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی گفته است اقتصاد کشور طی بهار سال جاری نسبت به بهار پارسال ۳.۵ درصد کوچکتر شده است.

گروه خدمات که نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد با رشد منفی ۳.۵ درصدی مواجه بوده، گروه صنایع و معادن رشد منفی ۴.۴ درصدی و گروه کشاورزی نیز رشدی منفی ۰.۱ درصدی داشته است.

در زیرگروه بخش صنعت و معدن، بخش استخراج نفت و گاز در بهار سال جاری رشد منفی ۱۴.۳ درصدی داشته است. بهار پارسال نیز این بخش نسبت به بهار سال ۹۷ رشد منفی ۳۵ درصدی داشت.

تولید نفت ایران بنابر آمارهای اوپک طی دو سال گذشته نصف شده و به ۱.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

شرکت اطلاعات کالا، کپلر، نیز روز چهارشنبه ۱۲ شهریورماه طی اطلاعاتی که به رادیو فردا داد، می‌گوید متوسط صادرات نفت ایران در هشت ماه ابتدایی سال جاری میلادی روزانه ۲۸۷ هزار بشکه بوده است. صادرات نفت ایران در دوران قبل از تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود که تقریبا ۹ برابر حجم کنونی صادرات نفت ایران است.

صادرات نفت ایران بنابر گزارش کپلر در ماه اوت به ۴۳۶ هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان از ژوئیه پارسال است. چین و سوریه تنها مشتریان علنی نفت ایران هستند، اما شرکتهای ردیابی نفتکش‌ها می‌گویند ایران نفت خود را بصورت پنهانی و تحت نام نفت دیگر کشورها از جمله مالزی و اندونزی نیز می‌فروشد.

مرکز آمار ایران می‌گوید تولید ناخالص داخلی کشور در بهار سال جاری به قیمت بازار در بهار سال جاری به رقم ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۷.۶ درصد و ۵.۴ درصد کاهش یافته و در سال جاری دوباره اقتصاد ایران ۶ درصد کوچکتر خواهد شد.

البته این ارزیابی مربوط به ماه آوریل است؛ زمانی که هنوز تبعات شیوع گسترده کرونا بر اقتصاد ایران مشخص نبود و این نهاد بین‌المللی از آن زمان تاکنون گزارش جدیدی درباره ایران منتشر نکرده است.

در خود ایران مقامات کشور آمارهای متناقضی از رشد اقتصادی می‌دهند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دوم شهریور مدعی شد اقتصاد ایران در برابر مشکلات ناشی از شیوع کرونا تنها «سه درصد» آسیب دید، در حالی که فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران روز ۱۸ خرداد گفته بود «بیماری کرونا به ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی آسیب زده است و در این شرایط حتی اگر صادرات نفت ایران هم تحت تحریم‌های آمریکا نباشد، همچنان دسترسی به همه منابع امکان‌پذیر نیست».

وزیر اقتصاد ایران دقیقا اعلام نکرد که تولید ناخالص داخلی چه میزان است و آسیب کرونا چه‌ مقدار بوده است، اما صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری میلادی کمی بیش از ۴۳۹ میلیارد دلار باشد.

بدین ترتیب، احتمالا زیان ناشی از کرونا بر اقتصاد ایران حدود ۶۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

منابع: مرکز آمار، صندوق بین‌المللی پول، رادیو فردا. ف.ق

XS
SM
MD
LG