لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

غیبت و مرخصی «زندانیان خاص» در اسناد افشا شده «عدالت علی»


در یکی از اسناد «محرمانه» جدیدی که گروه سایبری «عدالت علی» از زندان اوین در اختیار رادیو فردا قرار داده است، فهرستی از زندانیان خاص مشاهده می‌شود.

در این سند که خطاب به مدیرکل وقت زندان‌های استان تهران است، نام هشت زندانی به عنوان «زندانی خاص» با شرح اتهام و وضعیت آنها ردیف شده است.

مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، حسین فریدون برادر حسن روحانی، محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، محمدهادی رضوی داماد محمد شریعتمداری، شبنم نعمت‌زاده دختر محمدرضا نعمت‌زاده، حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی و پرویز کاظمی اعضای دولت محمود احمدی‌نژاد، زندانیانی هستند که در این سند از آنها به عنوان «زندانیان خاص» ذکر شده است.

براساس همین سند در ۱۹ فروردین ۹۹، تنها محمدعلی نجفی در زندان حضور داشته و «حاضر به خواب» بوده و برای بقیه عنوان «مرخصی» یا «غیبت» ذکر شده است. بر همین اساس رضوی، مشایی و کاظمی غیبت دارند، حکم بقایی متوقف شده و فریدون، نعمت‌زاده و هاشمی در مرخصی به سر می‌بردند.

طی ماه‌های گذشته خبر‌ها و شایعاتی مبنی بر عدم حضور این دسته از محکومان در زندان منتشر شده بود تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس هم به این مسئله اعتراض کردند. علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بعد از بازدید از زندان اوین از عدم حضور مهدی هاشمی، حسین فریدون و محمدهادی رضوی انتقاد کرده بود.

غیر از محمدعلی نجفی که به قتل و نگهداری اسلحه و مهمات غیرمجاز متهم است بقیه این زندانیان خاص به اتهاماتی چون ارتشا، اختلاس، اخذ رشوه، اخلال عمده در نظام اقتصادی و جرایم اقتصادی محکوم شده‌اند.

در سند دیگری سوم مرداد ۹۹ خطاب به سرپرست وقت زندان اوین عنوان شده که حسین فریدون «لازم است در شرایطی ویژه و با رعایت تدابیر و ملزومات امنیتی نگهداری شود».

در همین سند به مراجعه حسین فریدون به قسمت واحد فرهنگی اندرزگاه اشاره شده و آمده است که «خروج از محل مورد نظر و تردد گاه و بیگاه مددجوی فوق در اماکنی غیر از مکان مورد نظر و یا عدم رعایت موازین حفاظتی به هر شکل ممکن، خطر بروز اتفاقات و حوادث غیر قابل پیش‌بینی را افزایش داده و احتمال آسیب، تعدی، سوء قصد و یا هرگونه اتفاق ناثواب دیگری را در مورد مشارالیه تقویت می‌نماید».

گروه «عدالت علی» می‌گوید که این اسناد را با هدف افشاگری تهیه کرده است. رادیوفردا نمی‌تواند به طور مستقل اصالت این اسناد را تأیید کند.

این گروه ۳۱ مردادماه ویدئوهایی را در اختیار رادیو فردا و برخی دیگر رسانه‌ها قرار داد که می‌گوید با هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین به‌دست آورده است. تصاویری که حاوی بدرفتاری با زندانیان بود.

زندان اوین معروف‌ترین زندان ایران است که در بندهای مختلف آن زندانیان سیاسی نگه داشته می‌شوند. برخی از بندهای آن نیز تحت نظر نهادهای امنیتی نظیر اطلاعات سپاه پاسداران است که هیچ کنترلی روی آن‌ها وجود ندارد.

اتحادیه اروپا فروردین امسال زندان اوین را همراه با زندان مرکزی تهران بزرگ (زندان فشافویه) و زندان رجایی‌شهر به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

بر اساس اسناد گروه سایبری عدالت علی و سایت رادیو فردا/ف.ق/ ف.دو
XS
SM
MD
LG