لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

صداوسیما مستند تبلیغاتی همتی را پخش نکرد؛ مجمع روحانیون نامزد معرفی نمی‌کند


عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران
عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد از اقدام تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی در سانسور فیلم تبلیغاتی خود خبر داد.

به گفته آقای همتی، برخی از دختران ایرانی «بی‌واسطه حرف‌های خود را در این فیلم مستند زده بودند» که صداوسیما خواستار «حذف» این بخش‌ها از فیلم شد، اما او گفته که «مخالف سانسور است» و از این رو فیلم تبلیغاتی وی پخش نشد.

آقای همتی خود از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پست‌های مدیریتی و نظارتی مشغول به‌کار بود. او ۹ سال مدیریت کل خبر این رسانه حکومتی و پنج سال معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما را در کارنامه دارد.

با ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری، عبدالناصر همتی، مدیرکل سابق بانک مرکزی، تلاش می‌کند آرای خاموش طرفداران گروه‌های اصلاح‌طلب را از آن خود کند اما تاکنون موفقیتی در اقناع احزاب این جریان سیاسی نداشته است.

این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به روال ۴۳ سال گذشته با ردصلاحیت گسترده منتقدان جمهوری اسلامی همراه بوده است. اما شورای نگهبان این بار نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان از جمله اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری، و مصطفی تاجزاده معاون سابق وزیر کشور را ردصلاحیت کرد.

در این دوره علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، که از چهره‌های شاخص اصولگرایان است نیز ردصلاحیت شد.

چهره‌هایی چون مسعود پزشکیان، نماینده مجلس، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق، از دیگر افراد ردصلاحیت شده هستند. آقای احمدی‌نژاد گفته که در این انتخابات شرکت نخواهد کرد.

طی دهه‌های گذشته، هیچ کاندیدایی غیر از چهره‌های سیاسی درون‌حکومتی وابسته به اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان مجال ورود به انتخابات را نیافته بود. اما این‌بار رد صلاحیت‌ها در میان چهره‌های فعلی و پیشین حکومتی نیز ابعادی بی‌سابقه یافته است.

مجمع روحانیون مبارز نامزد انتخاباتی معرفی نمی‌کند

در همین حال، مجمع روحانیون مبارز روز سه‌شنبه در نشستی به ریاست محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین، از اقدام شورای نگهبان در ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات انتقاد کرده و آن را «بی‌اعتنایی بی‌سابقه‌» به مردم دانسته که باعث کاهش مشارکت در انتخابات خواهد شد.

این تشکیلات شاخص چپ اسلامی در اطلاعیه‌ای گفته است: «تصمیم شورای محترم نگهبان، صرف‌نظر از هر نیّت و انگیزه‌ای که در پشت آن بوده است، بدون تردید ضربه هولناکی به اعتبار نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور زده است».

اطلاعیه مجمع روحانیون مبارز در ادامه با اشاره به روزهای اول پس از پیروزی انقلاب ایران می‌گوید که آن زمان برخی «در هوای خلافت اسلامی به جای جمهوری اسلامی بودند» و گویا «امروز افراد یا گروهی از تبار همان خام‌اندیشان هوای همان خلافت را در سر می‌پرورانند و همه دلسوزان نظام باید به هوش باشند و جلو چنین فتنه‌ای را بگیرند».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اگرچه این‌بار حلقه تایید صلاحیت برای اصلاح‌طلبان نیز تنگ‌تر شده، اما ایجاد محدودیت برای فعالان سیاسی غیر حکومتی و مستقل پدیده تازه‌ای در جمهوری اسلامی نیست.

بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های منتقد و مخالف جمهوری اسلامی که در دوره‌های قبل طرفدار مشارکت بودند این بار خواستار تحریم گسترده این دوره از انتخابات شده‌اند، از جمله نهضت آزادی که می‌گوید نهاد انتخابات در ایران به «مفهومی انتصابی و نمایشی» تبدیل شده و «امکان مشارکت در چنین انتخاباتی را نخواهد داشت».

همچنین سه تشکل سیاسی خارج از کشور شامل اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، حزب چپ ایران (فدائیان خلق) و همبستگی جمهوری‌خواهان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را تحریم کرده‌اند.

محسن رضایی: آیا با رئیسی هم برخورد خواهد شد؟

در این میان اظهارات دادستان تهران و هشدار او به نامزدهای این انتخابات در رابطه با «خطوط قرمز نظام» واکنش برخی نامزدها از جمله محسن رضایی را به دنبال داشت که پرسیده است آیا دادستانی با ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، نیز برخورد خواهد کرد؟

علی القاصی مهر، دادستان تهران، روز ۹ خرداد به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هشدار داده بود که از «خطوط قرمز» نظام جمهوری اسلامی عبور نکنند و در غیراین صورت «طبق موازین قانونی قاطعانه و بدون در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه، با آن‌ها برخورد خواهد شد».

محسن رضایی که سال‌ها فرمانده سپاه پاسداران بوده است در واکنش به این اظهارات گفت: «آیا آقای رئیسی هم مدنظر شما است؟ توجه داشته باشید ما نباید کاری کنیم که ذهنیت نادرستی در جامعه ایجاد شود. مثلا اگر خطایی در ستاد آقای رئیسی بروز کند آیا می‌توانند با ایشان برخورد کنند؟»

همتی: توئیتر را رفع فیلتر کنید تا همه از مطالب رئیسی بهره‌مند شوند

آقای رئیسی که از او به عنوان بخت اصلی پیروزی در این انتخابات نام برده می‌شود روز سه‌شنبه به توئیتر پیوست تا حضور همه مقامات عالی جمهوری اسلامی در این شبکه اجتماعی تکمیل شود در حالی که توئیتر در ایران برای عموم مردم فیلتر است.

این امر واکنش عبدالناصر همتی را به دنبال داشت که در صفحه خود در توئیتر نوشت: «حال که آیت‌الله رئیسی بالاخره بعد از مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اکانت رسمی ایجاد کردند، برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان در خواست می‌کنم از فردا صبح دستور رفع فیلتر توئیتر را صادر کنند تا همه مردم از مطالب ایشان بهره‌مند شوند».

هشدار احمد خاتمی به همتی: مراقب حرف‌هایت باش

آقای همتی روز سه‌شنبه از سوی دیگر هدف حمله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و از چهره‌های تندرو نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، قرار گرفت که نسبت به انتقادات او از ارسال پیامک‌ اخطار بی‌حجابی به زنان واکنش نشان داد.

آقای خاتمی گفت: «معنی ندارد کاندیدایی بگوید چرا خانمی را که در ماشین نشسته دعوت به حجاب می‌کنید. ماشین فضای عمومی است و حجاب هم جزو متن دین است. امر به حجاب هم امر به دین است و این کاندیدا بعدا می‌خواهد بیاید و قسم بخورد من به اسلام عمل می‌کنم».

این روحانی از نامزدهای انتخابات خواسته که «مراقب حرف‌های‌شان باشند».

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

کاهش بی‌اعتمادی به صندوق‌های رای و حکومت جمهوری اسلامی، گسترش فقر و نارضایتی گسترده مردم از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، تداوم برخوردهای امنیتی، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی به ویژه در آبان ۹۸، پنهان‌کاری درباره سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه، سوءمدیریت همه‌گیری کرونا و رد صلاحیت گسترده نامزدها از جمله دلایلی است که برای کاهش اقبال مردم و دفاع از تحریم انتخابات مطرح شده است.

این دوره از انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که رشته اعتراضات اخیر سراسری در ایران، کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌ و در آن‌ها شعارهایی علیه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا سر داده شده است.

با استفاده از گزارش‌های سایت خبری راوی، رستانیوز، توئیتر، روزنامه شرق، سایت جمهوریت و رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG