لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران آغاز شد


ستاد انتخابات در وزارت کشور، تهران
ستاد انتخابات در وزارت کشور، تهران

ثبت نام متقاضیان برای نامزدی در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد آغاز شد و این روند تا ۱۴ خرداد در وزارت کشور ادامه خواهد داشت.

به‌دنبال کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، در سانحه سقوط هلی‌کوپتر در آذربایجان شرقی قرار است انتخابات زودهنگام برای تعیین جانشین او هشتم تیرماه امسال برگزار شود. این انتخابات قرار بود در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار شود.

ثبت‌‌نام نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری از هشت صبح روز پنج‌شنبه آغاز شد و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

پس از اتمام این فرصت پنج‌روزه، شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت‌ آن‌ها را بررسی می‌کند و در نهایت اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده را در روز ۲۲ خرداد به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، نامزدهای انتخابات ۱۵ روز (تا ششم تیر) فرصت تبلیغات دارند.

طبق قانون انتخابات، در صورتی که هیچ یک از نامزدها حائز اکثریت آرا نشوند، روز ۱۵ تیرماه مرحله دوم انتخابات برگزار می‌شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، ساعتی پس از آغاز ثبت‌نام نامزدها خبر داد که «از صبح امروز ۲۵ نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری به ستاد انتخابات رفته‌اند که هیچ‌کدام شرایط اولیهٔ ثبت‌نام را هم نداشته‌اند».

تاکنون بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از حوزه ثبت نام منتشر شده، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، و محمدرضا صباغیان، نماینده بافق در مجلس، برای ثبت نام در انتخابات حاضر شده‌اند.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران، نامزدها هنگام ثبت‌نام باید «رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند» و بین ۴۰ تا ۷۵ سال سن داشته باشند.

در پی مرگ ابراهیم رئیسی و اعلام خبر برگزاری انتخابات زودهنگام، گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری نیز آغاز شده است.

تاکنون دفتر سعید جلیلی رسما خبر داده است که او در انتخابات پیش‌ِ رو نامزد خواهد شد.
این سیاستمدار تندرو و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست پیش از این دو بار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود که نتوانست رای بیاورد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، نیز گفته که شرایط حضور در این انتخابات را بررسی می‌کند. این در حالی است که او تاکنون دو بار رد صلاحیت شده و از همین رو بعید است که این بار فرصت نامزدی را به‌دست آورد.

اما محمد مخبر، معاون پیشین رئیسی و کفیل ریاست‌جمهوری، دیگر چهره‌ای است که بخت پیروزی پس از نامزدی را دارد. او روز ۹ خرداد کار خود در نقش کفیل ریاست‌جمهوری را «حمالی» توصیف کرد.

پیشتر از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، و علیرضا زاکانی،‌ شهردار تهران، نیز به عنوان نامزدهای احتمالی در انتخابات یاد شده است.

از پرویز فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، نیز به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی نام برده شده و پیشتر خبرگزاری تسنیم به نقل از یکی از «نزدیکان» او نوشته که او تصمیم خود در این باره را به‌زودی اعلام خواهد کرد.

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز پنج‌شنبه همزمان با آغاز روند ثبت‌نام پیش‌بینی کرد که این انتخابات نیز «همچون انتخابات مجلس در کمال امنیت و سلامت و رقابت خوب و مشارکت گسترده همه مردم عزیز انجام خواهد شد».

این در حالی است که میزان مشارکت در انتخابات مختلف سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته، به‌ویژه در دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و مجلس.

در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، آرای بسیاری از نامزدها نسبت به دوره‌های قبل نصف و حتی کمتر از نصف شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ ف. د./ ک. ر.
XS
SM
MD
LG