لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

مناظره دوم نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ نیز به صحنه اتهام‌زنی بدل شد


دومین مناظره از مجموعه مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ روز سه‌شنبه، ۱۸ خرداد، بار دیگر با اتهام‌زنی آنها به یکدیگر و همچنین انتقاد از شکل برگزاری آن همراه شد.

این در حالی است که پیش از آغاز مناظره نامزدها وعده داده بودند که روز سه‌شنبه دیگر از «بداخلاقی و تهمت و افترا» خبری نباشد.

در همین حال بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی که بیننده این مناظره بودند آن را بسیار کم‌رمق و کسالت‌بار توصیف کرده‌اند.

بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های منتقد و مخالف جمهوری اسلامی این دوره انتخابات را در واکنش به سرکوب‌های سیاسی، شرایط نابه‌سامان اقتصادی و رخدادهایی همچون اعتراضات آبان ۹۸ که به کشتار بسیاری از معترضان انجامید، تحریم کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا درباره میزان تمایل مردم به شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری گزارش داده بود که تنها ۳۴.۱ درصد از رای‌دهندگان گفته‌اند در این انتخابات «قطعا شرکت خواهم کرد».

مناظره روز سه‌شنبه آن طور که اعلام شده بود قرار بود با تاکید بر برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نامزدها برگزار شود.

با این حال تمام نامزدها به این موضوعات تنها اشاره‌هایی جسته و گریخته داشتند و کمتر پیش آمد که کسی از میان آنها با جزئیات پرده از برنامه‌ای دقیق برای رفع مشکلات کشور با این محورها بردارد.

در مقابل بار دیگر بازار اتهام‌زنی و انتقاد از یکدیگر در این مناظره داغ شد و کار حتی به تمسخر رقیب نیز کشانده شد.

ستاد علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس، که مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس را بر عهده دارد با توییتر این مرکز و هشتگ «یاساشین آذربایجان» به ریشخند محسن رضایی پرداخت، اقدامی که بلافاصله مجبور به عذرخواهی بابت آن شدند.

آقای زاکانی همچنین بخش اعظم سخنان خود را به انتقاد از دولت حسن روحانی اختصاص داد و بر همین اساس عبدالناصر همتی را «نامزد روکشی» دولت خطاب کرد،‌ اشاره‌ای به گفته آقای همتی که در مناظره اول او و چهار نامزد دیگر را «نامزد پوششی» نامیده بود.

محسن مهرعلیزاده در سخن پایانی خود خطاب به مردم گفت: «اگر رای شما اثر نداشت، چرا گزینه‌های ریاست جمهوری را این همه محدود کردند، حذف کردند، اگر رای شما اثر نداشت، چرا مه و خورشید و فلک را به کار بستند تا یک نفر خاص را رئیس جمهور کنند؟ چرا انتخابات حداقلی را دنبال می‌کنند؟ اینها برای این است که باز هم از تصمیم شما نگران هستند.»

ابراهیم رئیسی که از او به عنوان نامزد مورد نظر حکومت یاد می‌شود در پاسخ به آقای مهرعلیزاده گفت: «کسی در جایگاه کاندید ریاست جمهوری وارد می‌شود، در همین جایگاه ساختارشکنی می‌کند، بیشترین شبهه را در ذهن مردم ایجاد می‌کند، بعد می‌گوید مردم ببینید آزادی نداریم.»

در پرسش‌هایی که به گفته صداوسیمای جمهوری اسلامی به قید قرعه و تصادفی برای نامزدها انتخاب می‌شود تلاش شده بود که موضوعات مربوط به سیاست و فرهنگ و محیط زیست لحاظ شود، با این حال هیچ یک از نامزدها نتوانستند به طور منسجم به پرسش‌ها پاسخ دهند.

شورای نگهبان ایران فقط صلاحیت آن دسته از چهره‌های درون‌حکومتی سیاسی و مذهبی را تایید می‌کند که علاوه بر مرد بودن و اعتقاد به مذهب شیعه جعفری، به نظام جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه هم اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

XS
SM
MD
LG