لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

پلیس لندن مهاجمان سفارت ایران را «دستگیر کرد»


بر پرچم مهاجمان نام گروه آنها «خدام‌المهدی» نوشته شده است.
بر پرچم مهاجمان نام گروه آنها «خدام‌المهدی» نوشته شده است.

ساعتی پس از انتشار خبری مبنی بر حمله به سفارت جمهوری اسلامی در لندن، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در این شهر، از دستگیری مهاجمان به دست پلیس خبر داد.

در همین حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران از «اعتراض شدید» به سفیر بریتانیا در تهران به دلیل این رخداد خبر داد.

سفیر جمهوری اسلامی در بریتانیا عصر جمعه از «تعرض» عده‌ای به ساختمان این سفارت در شهر لندن، پایتخت بریتانیا، خبر داده بود.

آقای بعیدی‌نژاد روز جمعه، ۱۸ اسفندماه، در پیامی در حساب توییتری خود که حدود ساعت شش بعدازظهر به وقت محلی منتشر شد خبر داد که مهاجمان «طرفداران فرقه شیرازی» هستند.

در توییت سفیر ایران در لندن آمده است که «تعداد اندکی» از افرادی که او «طرفداران فرقه شیرازی» می‌نامد عصر جمعه «با چماق و قمه» وارد سفارت شده و علیه «مقامات» جمهوری اسلامی شعار داده‌اند.

به گفته سفیر ایران، مهاجمان «فقط روی بالکن بیرونی ساختمان» و «در محاصره پلیس» هستند.

در همین حال وب‌سایت خبری «شفقنا» که خود را «پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه» معرفی می‌کند در گزارش خود از این رخداد می‌گوید که مهاجمان «با عنوان حمایت از بیت آیت‌الله سید صادق شیرازی و اعتراض به دستگیری سید حسین شیرازی، فرزند وی» به ساختمان سفارت ایران حمله کرده‌اند.

این وب‌سایت همچنین مهاجمان را «وابسته به گروهی با عنوان هیئت خدام‌المهدی که در حومه لندن فعالیت دارند» معرفی می‌کند.

پیشتر همین وب‌سایت از بازداشت حسین شیرازی در شهر قم در روز سه‌شنبه، ۱۵ اسفندماه، خبر داده بود.

سید صادق حسینی شیرازی، متولد سال ۱۳۲۰ در شهر کربلای عراق، از مراجع تقلید منتقد نظام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.

در مقابل خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در گزارش خود از رخداد روز جمعه در لندن بیت این آیت‌الله را «فرقه شیعه انگلیسی شیرازی» نامیده است.

در گزارش ایرنا، پلیس لندن متهم شده است که «تا این لحظه کمترین واکنشی در قبال این رفتار تروریستی نشان نداده است.»

در همین حال سفیر ایران در لندن در توییتی تازه نوشته است که «پليس با آوردن بالابر بلند در خيابان، خود را روبروی بالكن سفارت و در موقعيت جلوی متعرضين قرار داده و می‌خواهد با گفتگو چهار جوان متعرض را دعوت به تسليم نمايد».

دقایقی بعد سفیر ایران در توییتی دیگر از «دستگیری» چهار جوان مهاجم به دست پلیس لندن خبر داد.

اما در ایران بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، همزمان با ادامه رخداد در لندن خبر داد که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، «مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به سفیر انگلیس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن و برخورد فوری پلیس با مهاجمین شد.»

این نخستین بار نیست که به سفارت ایران در لندن حمله می‌شود.

این ساختمان در خیابان کنزینگتون جنوبی لندن اولین بار در سال ۱۳۵۹ به دست یک گروه جدایی‌طلب طرفدار خودمختاری خوزستان مورد حمله قرار گرفته و اشغال شد.

اشغال سفارت به دست این گروه نزدیک به یک هفته به طول انجامید و چند کشته بر جای گذاشت و عاقبت با هجوم نیروهای ویژه بریتانیایی پایان یافت، هجومی که سال گذشته، ۲۰۱۷، در قالب فیلمی به نام «شش روز» بر پرده سینماها نمایش داده شد.

در سال‌های پس از انقلاب بهمن ۵۷، نیرو‌های موسوم به حزب‌الله سه بار به سفارتخانه‌های خارجی در تهران حمله کرده‌اند که این اقدام هر بار به قطع رابطه تهران با کشور صاحب سفارت انجامیده است.

در سال ۱۳۹۰ جمعی از «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند که این حادثه نیز قطع رابطه ایران و بریتانیا را به دنبال داشت. سفارتخانه بریتانیا در تهران سال ۹۴ بازگشایی شد.

بر اساس خبرگزاری ایرنا، وب‌سایت شفقنا، توییتر،‌ رادیوفردا/ ف. دو.

XS
SM
MD
LG