لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

ستاد احیای دریاچه ارومیه: وزارت نیرو حق‌آبه دریاچه را نمی‌دهد


مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، با ذکر این‌که «منابع آب کشور براساس ترس یا جهل مدیریت می‌شود» از خودداری وزارت نیرو برای تخصیص حق‌آبه دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی روز جمعه ۱۸ خرداد، تأکید کرد که طبق قانون، نیاز دریاچه ارومیه اولویت دوم بعد از آب آشامیدنی است ولی وزارت نیرو نیاز زیست‌محیطی دریاچه را حتی در اولویت آخر هم قرار نداده است.

آقای تجریشی گفت «که هر سال و طبق بررسی سال آبی، نیازهای پایین‌دست سدها مشخص می‌شود و ما در سال جاری به وزارت نیرو اعلام کردیم که باید در اسفند و فروردین ماه آب سدها را به سمت دریاچه ارومیه رها کنیم. ولی وزارت نیرو آب را پشت سدها نگه داشت و اجازه نداد به دریاچه ارومیه منتقل شود.»

او افزود که وزارت نیرو دلیل این کار خود را «حفظ آب برای تابستان» خوانده است.

مسعود تجریشی گفت همین نشان می‌دهد وزارت نیرو بررسی درست و علمی از منابع آبی ندارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «پاون»، پیشتر و با انتشار گزارشی اعلام کرده بود ورودی آب به مخازن سدهای ایران، ۴۳ درصد کاهش داشته و انرژی تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی، بیش از ۶۱ درصد افت داشته‌است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت که بعد از مکاتبات با وزارت نیرو، آنها فقط دو روز اجازه سرازیر شدن آب به دریاچه ارومیه را دادند و بعد آن را قطع کردند.

پیشتر عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه هم گفته بود مشکل اصلی دریاچه ارومیه این است که «زیرمجموعه‌ دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها، تصمیمی را که دولت اتخاذ می‌کند،قبول ندارند.»

سازمان مطالعاتی «واترپالِتیکس» در آمریکا که ثبات راهبردی وضعیت آب در جهان را بررسی می‌کند، چندی پیش در گزارشی از بروز «ناامنی آبی در ایران» خبر داد.

در این گزارش آمده بود، حدود ۶۰۰ سد در ایران «در راستای منافع سپاه پاسداران و پروژه‌های آنها» ساخته شده که باعث افزایش بحران کم‌آبی شده است.

سازمان مطالعاتی واترپالتیکس، «ناامنی آب و ناامنی اقتصادی» را «شدیدترین و بزرگ‌ترین چالش‌های ایران» معرفی کرده است.

به استناد گزارش‌هایی از ایسنا، رادیو فردا / ک.ت. / پ.پ

XS
SM
MD
LG