لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

انصراف اروپایی‌ها از ارائه قطعنامه؛ آمریکا: امیدواریم ایران وارد تعامل دیپلماتیک شود


ند پرایس
ند پرایس

پس از انصراف سه کشور اروپایی از ارائه قطعنامه توبیخی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ابراز امیدواری کرده است که ایران وارد تعامل دیپلماتیک شود.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در همین روز اعلام کردند قطعنامه‌ توبیخی در خصوص تعلیق برخی بازرسی‌های آژانس از سوی ایران را ارائه نخواهند کرد و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز از توافق بر سر «جلسه‌ای فنی» با ایران برای رسیدگی به مسائل اساسی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ند پرایس گفت، ایالات متحد «خوشحال است» که کشورهای اروپایی از ارائه قطعنامه خود در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صرف نظر کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد، ما با علاقه شدید، تمایل ایران را برای تعامل در راهی که منجر به پیشرفت ملموس و معتبری (برای حل این مسائل) شود، دنبال می‌کنیم.

دولت جو بایدن از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده و پیش از این به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور در نشستی با نمایندگان ایران اعلام آمادگی کرده بود. اما ایران رسما اعلام کرد که در این اجلاس شرکت نمی‌کند، مگر این‌که ابتدا آمریکا تضمین دهد که بعد از اجلاس، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

ند پرایس اضافه کرده است، ما خیلی واضح اعلام کردیم که آماده‌ایم تا وارد گفت‌وگوی سازنده شویم. این پیشنهادی است که روی میز گذاشته شده است.

در همین زمینه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز گذشته تاکید کرد، اگر ایران تعهدات خود را در چارچوب توافق هسته‌ای اجرا کند و اگر چنین شود، ما هم همان کار را انجام خواهیم داد.

انصراف از قطعنامه توبیخی

فرانسه، بریتانیا و آلمان اعلام کردند که قطعنامه توبیخی علیه ایران را ارائه نمی‌کنند و به تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران فرصت می‌دهند.

این قطعنامه قرار بود به‌دلیل اقدامات ایران در عدول از تعهدات هسته‌ای خود، اعمال محدودیت بر فعالیت بازرسان آژانس و عدم پاسخگویی دربارهٔ منشا اورانیوم کشف شده در دو سایت اعلام نشده، ارائه شود.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی اعلام کردند با توجه به جدی بودن رویکرد ایران در قبال تعهدات برجامی خود در نظر داشته‌اند که قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه کنند.

این بیانیه اضافه کرده است، اما به رغم حمایت روشن شورای حکام، تصمیم گرفتیم این اقدام را متوقف کنیم، تا به مدیر کل آژانس فرصت بدهیم تلاش مجدد خود را برای خروج از بن بست و حل و فصل مسائل [با ایران] که اوایل هفته به این شورا اعلام کرده بود، به نتیجه برساند.

وزارت امور خارجه آلمان با اشاره به این که ما تصمیم گرفته‌ایم قطعنامه را ارائه نکنیم اعلام کرد، ایران اکنون باید ثابت که در قصد خود برای احیای توافق هسته‌ای جدی است.

در همین زمینه، یک منبع دیپلماتیک نیز گفته است که ابتکار رافائل گروسی و همچنین نشانه های «حسن نیت» از سوی ایران باعث شد تا این قطعنامه ارائه نشود.

رافائل گروسی پیشتر در همین روز گفت، طرفین توافق کردند که برای رسیدگی به موضوعاتی چون وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده گفت‌وگو کنند.

«عقلانیت چیره شد»

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی هم گفته است، اگر تهدید قطعنامه تا آخرین لحظه حفظ نمی‌شد، ایران «علامت‌های دلگرم کننده‌ای» نمی‌فرستاد.

این منبع دیپلماتیک فرانسوی که نامش فاش نشده، اضافه کرده است، اوضاع در مسیر درست پیش می‌رود و این امیدواری وجود دارد، نشست پیشنهادی اتحادیه اروپا برای مذاکرات کشورهای عضو برجام یعنی، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین در دو هفته آینده برگزار شود.

در همین زمینه،کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با اشاره به توقف قطعنامه کشورهای اروپایی گفته است، «سرانجام عقلانیت چیره شد.»

کاظم غریب آبادی همچنین از «اقدامات با انگیزه‌های سیاسی و سوءاستفاده از آژانس برای مقاصد چانه زنی» انتقاد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفته است: « تحول امروز می‌تواند مسیر دیپلماسی را که ایران و آژانس باز کرده‌اند، حفظ کرده و زمینه را برای اجرای کامل تعهدات از سوی تمامی طرف های برجامی فراهم آورد.»

چین و روسیه نیز از اقدام سه کشور اروپایی برای عدم ارائه قطعنامه توبیخی علیه ایران استقبال کردند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین هم گفته است، از نتیجه به دست آمده در رسیدگی به موضوع ایران خشنود هستیم. ما از تشدیدِ تنشی از کنترل خارج شده جلوگیری کردیم که می‌توانست به یک بحران بین المللی عمیق تبدیل شود.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛

XS
SM
MD
LG