لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

بدترین نتیجه تاریخ جام جهانی فوتبال برای ایران؛ انگلیس نخستین بازی خود را برد


مصاف مرتضی پورعلی گنجی از تیم ملی ایران با هری کین، حریف انگلیسی خود
مصاف مرتضی پورعلی گنجی از تیم ملی ایران با هری کین، حریف انگلیسی خود

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، شش بر دو نتیجه را به تیم ملی انگیس واگذار کرد تا بدترین نتیجه تاریخ جام جهانی برای ایران رقم بخورد.

تیم ملی فوتبال انگلیس در هر نیمه سه گل به ثمر رساند. مهدی طارمی تنها مهاجم ایرانی بود که دروازه انگلیس را در نیمه دوم و وقت اضافی بعد از نیمه دوم باز کرد.

اعضای تیم ملی فوتبال ایران به هنگام نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی سکوت کردند؛ این در حالی است که آن‌ها در هفته‌های گذشته زیر سنگین‌ترین فشارهای حکومتی بودند تا با سرود نظام حاکم همراهی کنند.

ورزشکاران بسیاری در ایران در دوره اخیر با نخواندن سرود جمهوری اسلامی، به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم و به‌ویژه جوانان و نوجوانان توسط حکومت جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و با معترضان همراهی کردند.

هزاران ایرانی از کشور و سراسر جهان که خود را به قطر رسانده‌ بودند، هنگام نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی، آن را هو کردند. بسیاری از ایرانیان نیز شعار «بی‌شرف بی‌شرف» سر دادند.

با این حال، هوداران جمهوری اسلامی که در ورزشگاه آل خلیفه حضور داشتند، پرچم الله‌اکبر را نشان می‌دادند و از عدم همراهی فوتبالیست‌ها با سرود حکومتی، ناخشنود بودند.

در بخش‌هایی از مسابقه نیز شعارها و فریادهایی به زبان فارسی از جمله در تشویق علی کریمی، اسطوره فوتبال ایران که مدافع معترضان در اعتراضات اخیر بوده، در استادیوم عظیم آل‌خلیفه طنین انداخت.

حضور تیم ملی ایران در جام جهانی که با دهمین هفته اعتراضات تاریخی در کشور مصادف شده، این دوره از جام جهانی را برای تیم ایران، به سیاسی‌ترین رویداد ورزشی مبدل کرده است.

هواداران ایرانی فوتبال همزمان با بازی تیم‌های ایران و انگلیس پرچمی را با شعار «زن، زندگی، آزادی» به اهتزاز در آوردند.
هواداران ایرانی فوتبال همزمان با بازی تیم‌های ایران و انگلیس پرچمی را با شعار «زن، زندگی، آزادی» به اهتزاز در آوردند.

تیم ملی انگلیس در حالی به مصاف ایران رفت که تا پیش از این تجربه رویارویی با تیم ایران را نداشت اما شماری از بهترین بازیکنان ایران نظیر سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری فرد در تیم‌های حرفه‌ای بریتانیا توپ زده‌اند.

انگلیسی‌ها در مسابقه‌ای که دومین رقابت بعد از مصاف افتتاحیه در جام جهانی این دوره بود، به شکل نسبتا کاملی کنترل توپ را در هر دو نیمه مسابقه در دست داشتند اما با این حال، تیم ایران در نیم ساعت نخست توان بالایی از خود نشان داد.

تیم ملی انگلیس از دقیقه ۳۲ به بازی تهاجمی روی آورد و در دقیقه ۳۴ توانست با شوت جود بلینگهام، بازیکن ۱۹ ساله‌اش، به نخستین گل خود دست یابد. از بلینگهام تا پیش از جام جهانی به عنوان بازیکن ۱۵۰ میلیون یورویی نام برده می‌شد.

در دقیقه ۴۳ شوت سریع بوکایو ساکا، سید حسین حسینی، دروازه‌بانی را که جانشین علیرضا بیرانوند شده بود، در دفع توپ ناکام گذاشت تا انگلیس دو بر صفر شود. رافائل کلاوس، داور برزیلی، اعتراض‌های فوتبالیست‌های ایران در مورد گل را رد کرد.

داور برای نیمه نخست مسابقه ۱۴ دقیقه وقت تلف شده گرفت که در کمتر مسابقه‌ای در جهان سابقه داشته است. اما این امر نتیجه مصدوم شدن علیرضا بیرانوند از ناحیه سر و بیرون رفتن او در آغاز نیمه اول در برخورد با مجید حسینی بود. سید حسین حسینی اما از لحظه مصدومیت بیرانوند تا پایان مسابقه جای او را در دروازه گرفت که بازی بسیار ضعیفی از خود نشان داد.
دو دقیقه بعد در حالی که مسابقه به دقیقه ۴۵ نزدیک می‌شد، رحیم استرلینگ، بازیکن تیم چلسی، دروازه تیم ایران را برای سومین بار باز کرد تا دیوید بکهام، اسطوره فوتبال انگلیس که در صف نخست تماشاچیان بود، نیز آن‌ها را تشویق کند.
کارلوس کی‌روش برای نیمه دوم مسابقه سه تعویض انجام داد اما گرت ساوث‌گیت، مربی انگلیس، تیم خود را با همان ترکیب نیمه نخست وارد بازی کرد.

۱۷ دقیقه پس از آغاز نیمه دوم، بوکایو ساکا بازیکن تیم آرسنال گل چهارم و دومین گل خود را به ایران زد. اما پس از گل مهدی طارمی به انگلیس در دقیقه ۶۵، تیم «سه شیرها» به بازی تهاجمی ادامه داد تا برای پنجمین بار مارکوس راشفورد در دقیقه ۷۰، دروازه ایران را باز کرد.

جک گریلیش در دقیقه ۹۰ مسابقه در میان خشم و نومیدی تیم ایران، ششمین گل را به ثمر رساند.

ورود سردار آزمون به مسابقه که در نیمه نخست و ۳۰ دقیقه از نیمه دوم روی نیمکت نشسته بود، در بهبود وضعیت تیم ایران نقش داشت اما گل دوم ایران در وقت اضافی بعد از نیمه دوم را بار دیگر مهدی طارمی وارد دروازه انگلیس کرد. گل او حاصل پنالتی بود.

این ششمین حضور تیم ملی ایران در جام جهانی و سومین حضور پیاپی این تیم غرب آسیا در مهم‌ترین رقابت‌های فوتبال دنیاست. در هر سه دوره اخیر، کارلوس کی‌روش پرتغالی سرمربی تیم ملی ایران بوده است.

آقای کی‌روش در دقایق پایانی مسابقه با انگلیس از فرط هیجان به سوی هواداران ایرانی رفت و از آن‌ها خواست که تیم خود را تشویق کنند؛ رفتاری کم‌سابقه از سوی یک مربی خارجی که از نگاه رسانه‌های جهانی دور نماند.

آمریکا و ولز، دو تیم دیگر که با انگلیس و ایران همگروه هستند، روز ۳۰ آبان با یکدیگر مسابقه خواهند داد.

هلند و سنگال نیز در گروه الف که تیم‌های اکوادور و قطر را نیز شامل می‌شود، دوشنبه شب به مصاف هم خواهند رفت.

قطر روز افتتاحیه اولین کشور در تاریخ جام جهانی شد که در خانه خود مسابقه را به تیم میهمان (با نتیجه دو بر صفر) واگذار کرد.

XS
SM
MD
LG