لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

چهار فعال محیط زیست زندانی در ایران «مشمول عفو شده» و آزاد می‌شوند


از راست به چپ: طاهر قدیریان، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، هومن جوکار
از راست به چپ: طاهر قدیریان، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، هومن جوکار

چهار فعال محیط زیست ایرانی که از سال ۱۳۹۶ در زندان به‌ سر می‌برند، روز یک‌شنبه مورد عفو قرار گرفته و قرار است آزاد شوند.

نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار و طاهر قدیریان، فعالان محیط زیست هستند که وکیل آنها روز یک‌شنبه ۱۹ فروردین خبر عفو آنها را اعلام کرده است.

حجت کرمانی، وکیل متهمان محیط زیستی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» گفت: «من به نقل از موکلانم این موضوع را تأیید می‌کنم و امیدوارم آنان طی روزهای آتی از زندان آزاد شوند.»

این وکیل مدافع به کانال خبری «امتداد» نیز گفت که «عفو فعالان محیط زیستی زندانی به مناسبت عید فطر است» و موضوع عفو به موکلین او اطلاع داده شده و پس از اعلام به اجرای احکام، آنها آزاد خواهند شد.

این فعالان محیط زیستی به همراه شمار دیگری از فعالان محیط زیست از جمله کاووس سیدامامی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه از جمله همکاران مؤسسه «حیات وحش پارسیان» بودند که در زمستان سال ۱۳۹۶ بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

پیش از این، عبدالرضا کوهپایه و سام رجبی و امیرحسین خالقی با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شده‌اند. مراد طاهباز هم در مبادله‌ای سال گذشته از زندان آزاد شد.

کاووس سید امامی که تابعیت کانادا را هم داشت، چند روز پس از بازداشت، به طرزی مشکوک در زندان اوین جان خود را از دست داد و مدتی بعد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دیگر فعالان محیط زیست بازداشت شده را به «جاسوسی» و «همکاری با دول متخاصم» متهم کردند.

محمود صادقی، نماینده وقت مجلس شورای اسلامی، در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که «در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کارشناسان ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در پاسخ به نمایندگان اصولگرا که از وزیر اطلاعات دربارهٔ علت عدم برخورد با فعالان محیط‌زیستی سؤال کرده بودند، صریحاً مستدلاً و مستنداً اعلام کردند هیچ دلیلی بر جاسوسی آنها نیافته‌اند.»

با این حال این فعالان محیط زیست در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه شدند. بر اساس حکم این شعبه که در بهمن سال ۱۳۹۸ به تأیید دادگاه تجدید نظر رسید، نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هر کدام به تحمل ده سال حبس تعزیری، طاهر قدیریان و هومن جوکار هرکدام به تحمل هشت سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی، سام رجبی و سپیده کاشانی هر کدام به تحمل شش سال حبس تعزیری و عبدالرضا کوهپایه نیز به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند.

نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی در طی سال‌های زندان در نامه‌هایی اعلام کردند که در دوره بازداشت تحت «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی» و «تهدید به مرگ» قرار گرفته‌اند.

سپیده کاشانی در نامه خود نوشت که بازجویان این پرونده «ویدئوی جسد» کاووس سید امامی را برای شکنجه به او نشان داده‌اند، و همسرش، هومن جوکار، را برای تهدید و شکنجه به پای چوبه دار ساختگی برده‌اند.

مراد طاهباز، متهم دیگر پرونده زندانیان محیط زیستی که زاده لندن است و تابعیت سه‌گانه ایرانی- بریتانیایی و آمریکایی دارد پیش از این در تبادل زندانی جمهوری اسلامی و کشورهای غربی آزاد شد.

XS
SM
MD
LG