لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

پایان دادگاه هشت فعال محیط زیست زندانی


وکیل مدافع تعدادی از فعالان محیط زیست زندانی خبر داد که دادگاه آنان پایان یافته و دادگاه در آخرین دفاع، اتهام همکاری با «دول متخاصم» را به آنان تفهیم کرده است.

کاظم حسینی، از وکلای «مورد اعتماد قوه قضائیه» که وکالت تعدادی از این فعالان محیط زیست را بر عهده دارد، روز شنبه ۱۱ آبان در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که دفاع آخر از این فعالان محیط زیست اخذ شده است.

به گفته آقای حسینی، دادگاه در اخذ آخرین دفاع، به تمام متهمان ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی را تفهیم کرده است که این ماده مقرر می‌دارد: «هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به‌ نحوی علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود ‌به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود.»


پیش از این مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و هومن جوکار، به «افساد فی‌الارض» متهم شده بودند اما این اتهام از پرونده آنان حذف شد.

علاوه بر این چهار نفر سام رجبی، امیرحسین خالقی، سپیده کاشانی و عبدالرضا کوهپایه، از بهمن ۹۶ زندانی هستند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، نیز همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود و در ۲۱ بهمن به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده‌است ولی خانواده‌اش این ادعا را رد کرده‌اند.

مقامات دولت حسن روحانی اتهامات مطرح شده علیه این فعالان محیط زیست را رد کرده‌اند و وزارت اطلاعات ایران نیز که در قوانین مرجع تشخیص جاسوسی است، بارها این اتهام را وارد ندانسته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG