لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

نقوی: تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران، مانع دور زدن تحریم‌ها است


حسین نقوی‌ حسینی
حسین نقوی‌ حسینی

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌‌‌گوید با تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران، دور زدن تحریم‌ها «غیرممکن» خواهد بود.

حسین نقوی‌ حسینی در واکنش به دور جدید تلاش‌ها برای بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران این مطلب را بیان کرده است.

نقوی‌ حسینی گفته «قطعا این دفتر قصد دارد همچون CFT به اطلاعات مالی و اقتصادی ما اشراف پیدا کند نه اینکه به ما کمک کند تا بتوانیم تحریمی را دور بزنیم.»

وی افزوده مقام‌های جمهوری اسلامی باید از اروپایی‌ها برای راه‌اندازی دفتر این اتحادیه در تهران «تضمین» بگیرند که «قرار نیست این دفتر به یک لانه جاسوسی جدید در ایران تبدیل شود.»

نقوی‌ حسینی افزوده «ملت ایران از این موضوع نگران هستند که به بهانه تاسیس دفتر اروپا، مداخلات سیاسی در امور داخلی صورت گرفته و گزارش‌هایی علیه کشورمان تهیه شود.»

به باور نقوی‌ حسینی، با تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران «عملا هر سفیر یا وزیر امورخارجه اروپایی» با سفر به ایران امکان «دخالت در امور داخلی را خواهد داشت.»

بدنبال خروج آمریکا از برجام و علاقه ایران و کشورهای اروپایی به حفظ این توافقنامه، اخباری مبنی بر بازگشایی دوباره دفتر اتحادیه اروپا در ایران منتشر شده که با واکنش‌های موافق و مخالفی روبرو شده است.

علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با استقبال از این اتفاق، گفته که «بررسی این موضوع در دستور کار مراجع ذیربط است ولی ملاحظاتی وجود دارد.»

وی به این «ملاحظات» هیچ اشاره‌ای نکرده است.

رهبران اروپا بارها اعلام کرده‌اند که برای حفظ برجام و بهره‌بردن ایران از متعهدماندن به این توافقنامه، تلاش می‌کنند؛ موضوعی که حسن روحانی و محمدجواد ظریف نیز آن را تائید کرده، اما ناکافی دانسته‌اند.

دیپلمات‌های غربی نیز گفته‌اند که ساز و کار جدید اتحادیه اروپا به منظور کمک به ایران برای دریافت پول صادرات خود از روز چهارم نوامبر، برابر با ۱۳ آبان، «به طور نمادین» آغاز خواهد شد.

تاریخ ۱۳ آبان روز آغاز مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه تهران است که صنعت نفت ایران و به صفر رساندن صادرات این محصول را هدف گرفته است.

ساز و کار اتحادیه اروپا که «وسیله برای هدفی ویژه» (اس‌پی‌وی) نام دارد، برای پیش‌دستی نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌هایی است که به نقل‌وانتقال پول صادرات نفت ایران می‌پردازند.

این ساز و کار تضمین می‌کند که برای مثال پول صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی با فروش کالاها و خدمات اروپا به ایران جبران شود.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی نسبت به اروپایی‌ها نیز ابراز بدبینی کرده و گفته است: «باید نگاه‌مان به شرق باشد، نه به غرب، ضمن این که نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای از دولت حسن روحانی خواستهدربارهٔ مسائلی نظیر برجام یا اقتصاد از اروپایی‌ها «قطع امید» کرده و «با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آنها» نگاه کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان، خانه ملت و رادیو فردا؛ ب.ب/
XS
SM
MD
LG