لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

هشدار رسمی سه قدرت اروپایی به ایران درباره کاهش تعهدات هسته‌ای


قدرت‌های بزرگ اروپا بارها از ایران خواسته‌اند که همچنان در برجام بماند.
قدرت‌های بزرگ اروپا بارها از ایران خواسته‌اند که همچنان در برجام بماند.

دو دیپلمات اروپایی به رویترز گفته‌اند، فرانسه، بریتانیا و آلمان در خصوص تهدید ایران به کاهش تعهدات در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام، به این کشور هشدار دیپلماتیک رسمی داده‌اند.

ایران روز ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که بخشی از تعهداتش را ذیل برجام کاهش می‌دهد و به کشورهای اروپایی دو ماه مهلت داد تا به خواسته‌های تهران در زمینه منتفع شدن از منافع اقتصادی برجام توجه کند. ایران اروپا را متهم به بی‌عملی و ناتوانی در تحقق وعده‌هایش برای حفظ برجام کرده است.

به گزارش رویترز، یک دیپلمات دیگر با اشاره به همین موارد، گفته است استراتژی مقام‌های ایرانی، سرزنش کردن اروپایی‌ها درباره همه مسائل است.

این دیپلمات اروپایی تاکید کرده که هرچقدر ایران دست به اقداماتی بزند که پتانسیل نقض برجام را دارند، اروپا کمتر می‌تواند به آنها به کمک کند. او گفته این یک چرخه معیوب است.

مقام‌های اروپایی بیش از این به ایران هشدار داده‌اند در صورتی که به نقض برجام دست بزند، همه تحریم‌های لغو شده علیه ایران را بر می‌گردانند.

با وجود این هشدارها، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی روز ۲۷ خرداد گفت که ایران تا ده روز دیگر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده که پیشتر تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران ملزم است سطح ذخایر اورانیوم خود را زیر ۲۰۲٫۸ کیلوگرم نگه دارد و این اتفاق به معنای نقض برجام توسط ایران خواهد بود.

مقام‌های دولت ایران همچنین تهدید کرده‌اند که در صورت عدم توجه به خواسته‌های آنها در پایان مهلت دوماهه، گام‌های بیشتری در زمینه کاهش تعهدات هسته‌ای برخواهند داشت.

مهم‌ترین درخواست ایران از اروپا،‌ عملیاتی‌شدن کانال مالی موسوم به اینس‌تکس است. ایران همچنین خواستار تضمین فروش نفت خود شده است.

مهلت دوماهه ایران، ۱۷ تیرماه به پایان می‌رسد ولی قدرت‌های اروپایی پیش از این اعلام ضرب‌الاجل توسط ایران را رد کرده‌اند.

معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه که روز یکشنبه دوم تیرماه به تهران سفر کرد، نیز پس از پایان سفر گفت‌وگوهایی «باز، صریح و سازنده» با نمایندگان حکومت ایران درباره تنش‌های رو به افزایش در منطقه داشته است.

این دیپلمات بریتانیایی گفت، در جریان ملاقات‌هایش در تهران، روی عزم کشورش برای باقی ماندن در برجام (توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴) تاکید کرده ولی ایران « ایران کاملا باید به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند باشد- از جمله محدودیت‌های تعیین شده درباره میزان ذخیره اورانیوم با غنای پایین».

با استفاده از گزارش رویترز، ر.ح
XS
SM
MD
LG