لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

آزادی ۱۶ زن متهم به «همکاری با داعش» از زندان اوین


شبکه حقوق بشر کردستان از آزادی ۱۶ زن کُرد اهل سنت که به همراه «سه کودک خردسال» خود در زندان اوین محبوس بودند، خبر داده است.

بر اساس این گزارش، این زنان که «بیشترشان اهل استان کرمانشاه و شهرهای سنندج و بوکان» هستند، روز دهم فروردین‌ماه پس از پایان دوره محکومیت خود آزاد شده‌اند.

به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، دلیل زندانی‌ شدن این زنان، اتهام همکاری همسران آنها با گروه دولت اسلامی، داعش است و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای «تحت فشار گذاشتن» همسران آنها، این زنان و کودکان خردسال‌شان را بازداشت کرده‌ بودند.

با این حال این گزارش افزوده که خانواده‌ها و بستگان این زنان، پاسخی به تلاش‌های این شبکه برای دستیابی به جزئیات پرونده‌های آنان و روند بازداشت‌شان نداده‌اند.

یک منبع آگاه از وضعیت این زنان نیز به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «بیشتر این زنان متهم به عضویت در داعش بوده‌اند. آنها پس از کشته شدن همسران‌شان در عراق خود را به ایران تسلیم کردند و توسط نهادهای امنیتی بازداشت و سپس در دادگاه محکوم شدند.»

به گفته این منبع، هر یک از این ۱۶ زن کُرد اهل سنت به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود و پاییز امسال دوره محکومیت‌شان به پایان می‌رسید.

به دنبال شیوع کرونا در ایران و موافقت رهبر جمهوری اسلامی با عفو شمار زیادی از زندانیان، شورش‌هایی در شماری از زندان‌های ایران رخ داد و برخی از زندانیان نیز موفق به فرار شدند.

احتمال می‌رود آزادی این زندانیان زن و کودکان خردسال آنها نیز در ارتباط با جلوگیری از ابتلای آنها به کرونا صورت گرفته باشد.

منبع آگاه شبکه حقوق بشر کردستان که به هویت وی اشاره‌ای نشده، برخورد ماموران زندان با این زنان و حتی کودکان‌شان را بسیار «توهین‌آمیز» توصیف کرده و گفت: «کودکان خردسال این زنان که در ابتدا تعدادشان هم بیشتر بود و بعدا به خارج از زندان انتقال یافتند، بارها از سوی ماموران حرام‌زاده خطاب می‌شدند.»

بر اساس این گزارش، این زنان و کودکان آنها «در بندی جدا از دیگر زندانیان زن سیاسی در بند ۲ زندان اوین در شرایطی ایزوله و سخت‌تر از دیگر زندانیان نگهداری می‌شدند و حتی از بسیاری از امکانات معمول مثل هواخوری در ساعات روشن روز یا تماس تلفنی هفتگی با خانواده نیز محروم بودند.»

شیما بابایی، فعال مدنی و زندانی سابق سیاسی اسفند ماه سال گذشته درباره شرایط نگهداری این زنان نوشته بود: «رفتار پرسنل زندان با آنها به شدت توهین‌آمیز است و با الفاظ زننده و رکیک آن‌ها را خطاب قرار می‌دهند.»

سایت «بیدارزنی» هم اسفندماه سال گذشته در گزارشی از بند زنان اوین به قلم لیلا حسن‌زاده، فعال دانشجویی و زندانی سابق سیاسی نوشته بود: کودکان این زنان «به دلیل ضعف سیستم ایمنی در فواصل کوتاه بیمار می‌شوند، بنابراین رفت و آمد آنان به بهداری لاجرم بیشتر است و با توجه به شیوع کرونا در بهداری اوین خطر بیشتری آنان را تهدید می‌کند.»

پیشتر نیز سپیده قلیان، فعال کارگری در توئیت‌هایی از وجود چندین زندانی زن به حالت گروگان یا به دلیل فعالیت همسران‌شان در زندان اهواز خبر داده بود.

او همچنین درباره «شکنجه» این زنان برای تن دادن به اعترافات اجباری توئیت کرده بود.

جمهوری اسلامی برخی از زنان زندانی اهل سنت در ایران را «زنان داعشی» می‌خواند.

اما فعالان حقوق بشر می‌گویند که آنان به دلیل فعالیت اعتقادی خود و عضویت در گروه‌های فضای مجازی اهل سنت بازداشت شده‌اند.

منابع: شبکه حقوق بشر کردستان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG