لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

پهلوی:‌ سازمان ملل از تمام امکانات برای «پایان دادن به قتل عام» در ایران استفاده کند


شاهزاده رضا پهلوی در نامه سرگشاده خود ریشه اعتراضات را «نارضایتی گسترده مردم ایران از رژیم» جمهوری اسلامی عنوان کرده است
شاهزاده رضا پهلوی در نامه سرگشاده خود ریشه اعتراضات را «نارضایتی گسترده مردم ایران از رژیم» جمهوری اسلامی عنوان کرده است

شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، روز سه‌شنبه، ۱۹ آذرماه، در نامه‌ای رسمی به دبیرکل سازمان ملل از او خواست از «تمام امکانات» این نهاد بین‌المللی «برای پایان دادن به قتل عام» در ایران بهره بگیرد.

رضا پهلوی در این نامه که متن کاملش در حساب تلگرامی رسمی او منتشر شده سرکوب خشن اعتراضات در آبان‌ماه گذشته را «مصداق جنایت علیه بشریت» دانسته است.

اعتراضاتی که از روز ۲۴ آبان‌ماه به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در کشور شروع شد به‌سرعت به خشونت گرایید و در نهایت صدها کشته و هزاران بازداشتی بر جای گذاشت، بازداشتی‌هایی که هر روز هم‌چنان بر تعدادشان افزوده می‌شود.

با این حال دست‌کم پنج روز قطعی اینترنت و سرکوب گسترده و جلوگیری از انتشار اخبار مربوطه در رسانه‌های داخلی باعث شده است که هنوز از تعداد دقیق قربانیان این اعتراضات اطلاعی در دست نباشد.

شاهزاده رضا پهلوی در نامه سرگشاده خود ریشه این اعتراضات را «نارضایتی گسترده مردم ایران از رژیم» جمهوری اسلامی عنوان کرده و این حکومت را متهم کرده است که «در واقع در پی نابودی ملت ایران و تاریخ آن است».

در ادامه این نامه آمده است: «من از شما می‌خواهم که برای پایان دادن به این قتل‌ عام، از تمام امکانات و ابزارهای در دسترس از جمله ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کنید.»

بر اساس بررسی‌های رادیوفردا، در پی اعتراضات مردم در حداقل ۲۰۰ شهر ایران در آبان‌ماه حدود هشت هزار نفر بازداشت شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره شمار کشته‌شدگان و نیز بازداشت‌شدگان در شهرهای گوناگون گزارش دقیق و رسمی نداده‌اند. با این حال، به گفته استاندار تهران، ۲۰۲۱ نفر در تهران بازداشت شده‌اند.


از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که در جریان اعتراض‌های اخیر در ایران دست‌کم ۲۰۸ نفر کشته شده‌اند. سایت «کلمه» هم برآورد کرده که شمار کشته‌ها دست‌کم ۳۶۶ نفر است.

آخرین ولیعهد ایران روز سه‌شنبه همچنین در یک پیام تازه توئیتری شرکت در مراسم چهلم پویا بختیاری و دیگر جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه علیه جمهوری اسلامی را «مسئولیت شهروندی» ایرانیان دانست.

این توئیت پاسخی است به دعوت منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، از مردم برای شرکت در مراسم چهلم فرزندش.

پویا بختیاری یکی از چهره‌های نمادین اعتراضات اخیر سراسری در ایران، در دومین روز از اعتراض‌های هفته آخر آبان هدف گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

پیشتر پدر وی در گفت‌وگویی با رادیوفردا گفته بود که رضا پهلوی با او تماس گرفته و همدردی خود و خانواده‌اش را به او اعلام کرده است.

در پی دستور رهبر جمهوری اسلامی برای شهید محسوب شدن شماری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و پرداخت دیه به شماری دیگر، مادر پویا بختیاری طرح پرداخت خون‌بها به بعضی از قربانیان را رد کرده و ارزش خون فرزند خود را «بیش از میلیاردها» دیه دانست.

نامه رضا پهلوی کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خود در روز جمعه، ۱۵ آذرماه، در بیانیه‌ای خواستار شفافیت بیشتر از سوی مقامات جمهوری اسلامی و همین طور «تحقیق مستقل و بی‌طرفانه» درباره سرکوب شدید اعتراضات در ایران شد.

میشل باشله در بیانیه خود در مورد «تداوم عدم شفافیت در مورد تعداد کشته‌شدگان و شیوه برخورد با هزاران بازداشتی و همچنین تداوم دستگیری‌های گزارش شده در سراسر ایران» ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG