لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

فائزه هاشمی: ضرورت تغییر موضع جمهوری اسلامی در برابر اسرائیل «برای حفظ نظام»


فائزه هاشمی رفسنجانی
فائزه هاشمی رفسنجانی

فائزه هاشمی رفسنجانی گفته است که «حقایق اشغالگری و ظلم و کشتار» اسرائیل در مورد سرزمین و ملت فلسطین «قابل کتمان نیست»، اما جمهوری اسلامی ایران به خاطر حفظ نظام باید «در عرصه جهانی به‌روز باشد و تصمیمات متناسب با منافع بگیرد».

خانم رفسنجانی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی در تهران در شماره روز سه‌شنبه، ۱۵ مهر، گفته است «مسئله من به عنوان یک شهروند این است که رژیم صهیونیستی (اسرائیل) الان در نزدیکی مرزهای ایران ساکن شده»، در حالی که «برای زدن ما هم نیازی ندارد که همسایه و در مرز ما باشد».

به گفته او، نگاه و هدف ایران باید «حفظ منافع ملی و حقوق مردم و منابع ملی باشد»، زیرا «در یک جمله حفظ نظام اوجب واجبات است و حفظ اهداف نظام هم واجب است».

خانم رفسنجانی پیشنهاد کرده که «همه موضوعات بر اساس منابع، منافع ملی و حقوق مردم به‌روز شود»، همان‌گونه که «سیاست هیچ کشوری ثابت نمانده و فقه و فتواها نیز نیاز دارند به‌روز شوند و گرنه پیروان‌شان را از دست می‌دهند».

جمهوری اسلامی ایران از آغاز روی کار آمدن خود با تأکید بر همبستگی با فلسطینیان، موجودیت اسرائیل را رد کرده و آن را «رژیم غاصب» قبله نخست مسلمانان نامیده است. رهبر جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرده که سیاست‌های اسرائیل سرانجام به «نابودی» آن منجر خواهد شد.

فائزه هاشمی همچنین گفته است که «چین هم بر سر مسلمانان اویغور مصائب می‌آورد و مسلمانان چچن هم در روسیه در وضعیت (مشابهی) هستند»، در حالی ‌که ایران «با چین و روسیه در ارتباط بسیار نزدیک است و به این کشورها امتیاز هم می‌دهد».

خانم رفسنجانی درخصوص عادی‌سازی روابط امیرنشین‌های خلیج فارس با اسرائیل که اخیراً با وساطت و نقش مؤثر ایالات متحده آمریکا رخ داده نیز گفته است اسرائیل «شرط امارات را پذیرفته و الحاق سرزمین‌ها و شهرک‌سازی‌ها را فعلاً متوقف کرده است».

رهبران ایران توافق‌ عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل را «خیانت» نامیده‌اند.

به‌گفته فائزه هاشمی، بعد از توافق امارات و اسرائیل، قطر هم میان حماس و اسرائیل میانجی‌گری کرده و آن‌ها نیز به توافق‌هایی رسیده‌اند و عمان توافق‌های امارات و بحرین با اسرائیل را تأیید کرده و ایران خود با قطر و عمان روابط خوبی دارد؛ پس «سیاست‌ها باید اقناع‌کننده باشد».

خانم هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا پدرش، اکبر هاشمی رفسنجانی، در این مسیر (تغییر سیاست جمهوری اسلامی در ارتباط با اسرائیل) گامی برنداشت، اظهار کرده که او «گفته بود در جایی که منافع ما ایجاب می‌کند، باید وارد شد و می‌توان گاهی سیاست‌هایی هرچند متعارض (با اصول نظام) گرفت».

او حدود دو ماه پیش نیز در یک کنفرانس ویدئویی که توسط مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد برگزار شد، ‌با اشاره به فشار بر زنان و ‌وضعیت سیاسی در ایران گفته بود: «ما الان نه حکومت دینی هستیم و نه حکومت انقلابی.»

فائزه هاشمی همچنین با تأکید بر این‌که از انقلاب «سال‌ها گذشته و خیلی چیزها از دست خارج شده است»، دلیل عدم تغییر و اصلاح نظام را، علاوه‌ بر «موانع اصولگرایان»، ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان عنوان کرده و افزوده بود: «در حوادث ۹۶ و خصوصاً ۹۸ بخشی از اصلاح‌طلبان طرف حاکمیت غش کردند و بیانیه‌هایی را صادر کردند که با واقعیت‌های جامعه مطابقت نداشت.»

فائزه هاشمی رفسنجانی، ۵۷ ساله، دختر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی است که نخستین نشریه زنان را در جمهوری اسلامی با عنوان «زن» منتشر کرد. او یک دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بود و در سال ۱۳۹۰ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، به شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

پیشنهاد فائزه هاشمی در لزوم تغییر سیاست جمهوری اسلامی ایران در ضدیت با اسرائیل، در روزی منتشر شده که وزیران خارجه اسرائیل و امارات در نخستین دیدار رودررو در آلمان، همراه با هم از محل یادبود قربانیان هولوکاست در برلین بازدید کردند.

XS
SM
MD
LG