لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

بررسی طرح توقف اعدام و شلاق در ملأ عام در مجلس


طرحی در کمیسیون‌های مجلس ایران در حال بررسی است که در صورت تصویب در مجلس و تأیید از سوی شورای نگهبان، اجرای حکم‌های اعدام، شلاق و قطع عضو در مکان عمومی با حضور تماشاچیان، مگر در مواردی که در قوانین اسلامی «تصریح شده» باشد، ممنوع خواهد شد.

در این طرح که متن آن در وب‌سایت مجلس موجود است، همچنین اعلام شده که در صورت «الزام شرعی» اجرای این حکم‌ها در «ملاءعام»، نباید بین تماشاچیان افراد کمتر از ۱۵ سال حضور داشته باشند.

این طرح با عنوان «طرح نحوه اجرای احکام اعدام، قطع عضو و نقص عضو» درجلسه بیستم خرداد ماه مجلس اعلام وصول شده و در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است.

حضور کودکان در اجرای حکم‌های اعدام در شهرهای ایران، بارها در رسانه‌ها و فضای مجازی اعتراض‌هایی را به دنبال داشته‌است.

همچنین سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی بارها اجرای مجازات اعدام با حضور تماشاچیان در ایران را محکوم کرده‌اند.

در همین حال اجرای حکم‌های اعدام در ورزشگاه‌ها باعث «تذکر» فدراسیون جهانی فوتبال به ایران شده‌است.

از جمله سال ۹۵ دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در پاسخ به اعتراض یک سازمان حقوق بشری فرانسوی اعلام کرده بود که این نهاد قصد دارد از اعدام محکومان در ورزشگاه‌های ایران جلوگیری کند.

پیش از آن نیز علی کفاشیان، رئیس وقت فدارسیون فوتبال، در سال ۹۲ خبر داده بود که فدراسیون جهانی فوتبال دربارهٔ برپایی مراسم اعدام در ورزشگاه‌های فوتبال، به ایران تذکر داده و خواستار جلوگیری از تکرار این اتفاق شده‌است.

بر اساس بند سوم اساسنامه فیفا این سازمان متعهد است که حقوق شناخته‌شدهٔ بین‌المللی بشر را محترم شمرده و برای حفاظت از آن‌ها تلاش کند.

تعداد بالای اعدام در ایران و اعدام متهمانی که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند، نیز تقریباً هر سال اعتراض شورای حقوق بشر سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی را به دنبال داشته‌است.

براساس گزارش عفو بین‌الملل، ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام بوده‌است.

به گفته این سازمان، در سال گذشته میلادی دست‌کم ۵۰۷ تن در ایران اعدام شده‌اند که بیش از نیمی از تعداد کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان است.

بر این اساس، از ۵۰۷ اعدام اجراشده در ایران در سال گذشته میلادی ۲۰۵ اعدام مربوط به جرایم مواد مخدری و ۲۴۰ مورد مربوط به قصاص بوده و این نخستین بار است که اعدام‌های مربوط به جرایم مواد مخدر کمتر از اعدام‌های مربوط به سایر جرایم است.

براساس قانونی که پاییز سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، صدور حکم اعدام برای جرایم قاچاق مواد مخدر محدود شده‌است.

پس از ایران، عربستان سعودی با ۱۴۶ اعدام و عراق و پاکستان به ترتیب با ۱۲۵ و ۶۰ اعدام در سال ۲۰۱۷ بالاترین تعداد اعدام‌ها را در جهان داشته‌اند.

با استفاده از وب‌سایت مجلس، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG