لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

سازمان حقوق بشر ایران: طی دو ماه و نیم، ۱۳۸ نفر در کشور اعدام شدند


سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه، ۲۴ اسفند، اعلام کرد که طی دو ماه و نیم گذشته ۱۳۸ نفر در ایران اعدام شدند. از این تعداد، اتهام ۸۸ نفر از این افراد مربوط به «مواد مخدر» بوده است.

به گزارش این سازمان، تنها طی دو هفته گذشته یعنی از ۱۰ تا ۲۴ اسفند تعداد ۲۹ زندانی یعنی به‌طور متوسط روزانه دو نفر در زندان‌های ایران به دار آویخته شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران از «رشد شدید» و فزاینده آمار اعدام در ایران نسبت به سال‌های گذشته خبر داده و اعلام کرد که شمار اعدام‌شدگان در بازه زمانی یک ژانویه تا ۱۵ مارس در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۶۷، ۷۲ و ۹۴ زندانی بوده است.

بنا بر اعلام این سازمان در همین بازه زمانی در سال‌ ۲۰۲۰ چهار زندانی، در سال ۲۰۲۱، ۱۵ زندانی و در سال ۲۰۲۲، ۳۴ زندانی در ایران اعدام شدند.

در همین رابطه محمود امیری‌ مقدم، مدیر این سازمان، روز پنج‌شنبه گفت: «افزایش شدید اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر از سال گذشته نشان می‌دهد که اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر تاثیر پایداری در آمار اعدام‌های مواد مخدر نداشته است.»

قانون جرایم مواد مخدر در ایران در سال ۱۳۹۶ بازنگری شد و پس از گذشت پنج سال از اصلاح آن در حال حاضر بیش از نیمی از اعدام‌ها به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر انجام شده است.

آقای امیری‌ مقدم در ادامه از «عکس‌العمل نشان ندادن» سازمان ملل و سایر کشورها در برابر «افزایش ده برابری» آمار اعدام‌های مواد مخدر در دو سال گذشته در ایران انتقاد کرد و افزود: «این سکوت توسط جمهوری اسلامی به‌مثابه چراغ سبزی برای ادامه اعدام‌ها تلقی می‌شود.»

به گفته رئیس سازمان حقوق بشر ایران، اعدام بی‌رویه شهروندان تحت نام جرایم مواد مخدر در جمهوری اسلامی تنها با «فشار بین‌المللی» و «هزینه بالای سیاسی» قابل پیشگیری است.

روند فزاینده صدور حکم اعدام برای زندانیان و اجرای این حکم هم‌چنان ادامه دارد و در ماه‌های گذشته چهار معترض بازداشت‌شده در اعتراضات «زن زندگی آزادی» اعدام شدند. در همین حال سازمان حقوق بشر ایران پیشتر اعلام کرده بود که دست‌کم ۱۰۹ معترض دیگر در خطر صدور یا اجرای این حکم قرار دارند.

با وجود این که آمار بالای اعدام در ایران همواره از سوی نهادهای بین‌المللی حقوق بشر محکوم می‌شود، اما قوه قضاییه ایران به صدور گسترده این حکم هم‌چنان ادامه می‌دهد.

در یکی از آخرین واکنش‌ها، ۵۴ کشور در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نهم اسفند با انتشار بیانیه مشترکی خواهان لغو اعدام‌ها شدند.

XS
SM
MD
LG