لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

صادرات نفت ایران به هند بیش از ۱۵ درصد کاهش یافت


میزان نفت وارداتی هند از ایران در سال مالی ۲۰۱۷- ۲۰۱۸ به نسبت سال گذشته حدود ۱۵.۷ درصد کاهش یافت. دلیل آن اختلاف نظر بین دو کشور بر سر توسعه میادین گاز طبیعی ایران بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز هند، سومین کشور بزرگ وارد کننده نفت در جهان در سال مالی گذشjه که در ماه مارس به پایان رسید برای تامین نیاز پالایشگاه‌های در حال توسعه کشور روزانه ۴.۴۶ میلیون بشکه نفت وارد کرده است.

در این دوره هند روزانه حدود ۴۵۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده در حالی که طبق آمارهای موجود میزان واردات نفت ایران توسط هند در سال مالی گذشته حدود ۵۴۳ هزار بشکه در روز بوده است.

داده‌های اطلاعاتی مربوط به خرید و فروش نفت نشان می‌دهند که پالایشگاه‌های دولتی هند از جمله شرکت نفت هند، شرکت پتروشیمی و پالایشگاه مانگالور، شرکت نفت هندوستان و شرکت پتروشیمی بهارات در طول سال مالی اخیر حدود ۲۷ درصد نفت کمتری از ایران خریداری کرده‌اند.

سال گذشته پس از آنکه دولت ایران تصمیم گرفت توسعه میدان گاز فرزاد - ب را به شرکت‌های دیگر واگذار کند، هند که پس از چین بزرگترین خریدار نفت ایران است به پالایشگاه‌های دولتی دستور داد از واردات نفت ایران بکاهند.

با این حال دو کشور اکنون مذاکره در مورد میدان گاز فرزاد را از سر گرفته‌اند. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران چندی پیش گفت ایران امیدوار است که دو کشور بتوانند اختلافات خود در این زمینه را طی دو ماه آینده حل کنند.

پالایشگاه‌های دولتی هند در نظر دارند در سال مالی جاری برای استفاده از تخفیف در بهای نفت ایران میزان واردات خود از آن کشور را دو برابر کنند.

آقای زنگنه در ماه فوریه گفت ایران امیدوار است در سال مالی ۲۰۱۸ - ۲۰۱۹ روزانه نیم میلیون بشکه نفت خام به هند صادر کند.

اما یک منبع هندی گفت میزان واردات نفت از ایران می‌تواند تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید طبق آمارهای موجود در سال مالی گذشته یک پالایشگاه خصوصی در هند وابسته به شرکت صنعتی رلاینس حجم نفت وارداتی خود از ایران را به حدود ۸۱ هزار بشکه در روز افزایش داد که دو برابر سال قبلی بود.

شرکت نفتی اسار که تحت مدیریت جدید و به ریاست روسنفت، شرکت نفتی بزرگ روسیه فعالیت می‌کند با هدف تنوع بخشیدن به منابع واردات نفت میزان خرید از ایران را ۱۸ درصد کاهش داد و در سال مالی گذشته روزانه ۱۴۵ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید.

شرکت انرژی اچ پی سی ال- میتال صاحب پالایشگاه باتیندا در ایالت شمالی پنجاب در سال مالی ۲۰۱۷- ۲۰۱۸ تا حدی از واردات نفت از ایران کاست و این حجم به طور متوسط حدود ۱۶ هزار بشکه در روز بود.

اطلاعات مربوط به معاملات نفتی نشان می‌دهد که میزان واردات نفت ایران توسط هند در ماه مارس امسال ۴۳۰ هزار بشکه در روز بود که به نسبت ماه قبل ۳۴.۴ در صد و به نسبت یک سال قبل ۱۸.۲ درصد کمتر است.

منابعی که این اطلاعات را در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داده‌اند حاضر نشدند نامشان در گزارش قید شود.

در سال مالی گذشته عراق به جای عربستان بزرگترین صادر کننده نفت به هند شد. ایران در مقام سوم قرار داشت و نیجریه به جای ونزوئلا در مقام چهارم بود.

XS
SM
MD
LG